|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vad är det för leveranstid på en standard 320D Touring, om man beställer i November är det möjligt att få den i slutet av Januari 2013? mvh Mark | |
| Jag menade ny 320D Touring (inte sedan) | |
| 5-6 veckor tyckte jag någon skrev, om inte ännu snabbare. | |
|
Normalt är det 6 veckor när man beställer en ny kärra, men ibland kan det ju vara kö så bäst är att kolla med sin säljare hur läget ser ut när man är redo att bestämma sig. Annars finns det ofta lite lagerbilar också. Ibland kan man faktiskt hitta någon med "rätt spec" och då kan man ju få den på någon vecka. /DJ |
|
|
Finns ju massor av fina lagerbilar om du har bråttom, läge att pruta lite mera på en del av dessa också istället för att beställa en från fabrik. Beror förstås på vilken spec du vill ha? /Anders |
|
|
8 veckor är normal väntetid, men 3-serien ligger på 6 veckor. Många väntar på x-drive så därför finns det produktionskapacitet över just nu. |
|
Verdi |
Skyller säljarna på xDrive-väntande kunder? Löjligt. Det har inget att göra med att försäljningen har tvärnitat i stora delar av södra Europa? ;-) |
|
Verdi: Så konstigt är det väl inte, vill folk ha en x-drive så köper dom väl inte en ny bil nu och byter igen när den nu kommer i mars? Säljarna om några har väl koll på hur många det är som efterfrågar x-drive, eller sitter du inne med bättre info om det? BMW har ju hittills klarat sig rätt bra jämfört med andra bilmärken. |
|
|
Verdi: Och hade BMW drabbats så hårt av vikande försäljning så hade jag nog inte fått 12 veckors leveranstid på min M135. |
|
Verdi |
Korrekt. Jag vet inte anledningen till den korta leveranstiden. Men jag vet också att säljarna inte vill oss väl. Du kanske tycker att du är polare och kompis med din säljare och att han aldrig skulle "ljuga" för dig, men vet du vad? Det är hans jobb. De vill bara kränga på oss dyra bilar och vill då såklart inte påminna köpare om att det eventuellt stundar bistra ekonomiska tider även för oss i Sverige. |
|
Men Verdi nu är du väl lite väl negativ mot säljkåren. En del säljare kanske jobbar som du skriver men de flesta som säljer lever på nöjda kunder, som kommer tillbaka! Vad som händer i södra Europa berör inte BMWs försäljning så mycket som de flesta övriga icke-premium märkena. Ex vis fransk bilindustri. De tyska märkena BMW Audi VW har faktiskt ännu väldigt bra global försäljning. /Anders |
|
Verdi |
Anders, Kanske drog det lite väl långt men faktum kvarstår. En bilsäljare vill tjäna pengar på dig. Han vill visserligen att du är nöjd, men hur nöjd du är är ett väldigt luddigt begrepp. En bra säljare kan få dig att känna dig skitnöjd fast du gjort en urusel affär. |
|
Jag beställde min 328iX sedan i mitten av juli. Fick besked att leverans skulle ske runt årsskiftet. Döm om min förvåning när kärran dyker upp i oktober... Glad blev jag iaf :) |
|
|
Jo men Verdi, jag lever själv på en form av försäljning, av system och min kunskap dvs tid. Jag vet ju att ibland skulle jag kunna sälja på mera på en kund, men vet ju samtidigt att en dag kommer kunden känna att jag sålt på sånt han eller hon eller dem inte behöver och den kunden är ingen nöjd kund senare. Hellre är jag lite generös och bjuder på framförallt mig själv och ibland någon extratjänst/timme och den kunden kommer tillbaka, gång efter gång och ger dessutom rekommendationer till andra presumtiva kunder. Jag vet ju att bilförsäljare i allmänhet har dåligt rykte, det har man haft i urminnes tider. Jag har ju själv långt tillbaka arbetat inom en bilhandelskoncerns ledning och försökte då "lära" vissa säljare att bete sig korrekt (vilket inte var speciellt lätt). Men därtill att säga att säljarna inte vill "oss" väl är ju inte direkt juste tycker jag. Det finns inom den yrkeskåren både justa och ojusta säljare, precis som inom många andra yrken. Duktiga yrkesmän/kvinnor blandas med mer eller mindre "slödder" typ fuskbyggarna och andra jämförelser man kan göra. Att sen tro att de bara vill sälja på oss dyra bilar tror jag är fel tankesätt för det är inte säkert att de tjänar mera bara för att bilen är dyrare, i kronor alltså. Men jag förstår hur du tänkte. Blev tyvärr mycket offtopics här nu, sorry TS. /Anders |
|
|
Verdi: Kvalificerat skitsnack att hans jobb skulle vara att ljuga för att få mig att köpa en så dyr bil som möjligt. Jag märker direkt om folk ljuger för mig och många uppgifter dubbelkollar jag med andra säljare. Leveranstid för 3-serien gällde inte mitt köp då jag köpte en annan modell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.