AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.366

Indikerar trasig lampa - men hittar ingen (E83 -08)

Fick idag en varningslampa som tändes som ser ut som en tänd glödlampa med ett "!" i. Slog upp i instruktionsboken "minst en lampa är trasig" eller i stil med det stod det... men nu har jag gått igenom varje lampa, blinkers, backljus, bakljus, helljus, alla dimljus, belysningen i kupén (bak är ju LED och fram Xenon - o det lirar) ringarna lyser osv.... jag ser inget fel helt enkelt... men varningen lyser ilsket oranget... har någon nåt staltips eller har jag missat nåt?? (även lampan i bakluckan som lyser rött när man öppnar lyser)

Som en parentes - bilen är utrustad med kurvljus enligt spec, kan dock aldrig se att de rör sig, märkesverkstaden i halmstad sa att det inte ska röra sig under 30km/h därför ser jag inget när jag vrider ratten på uppfarten mot garaget (syns ju då på brorsans 550i -08) men har även kört landsväg nu när det är mörkt där det är rejält krokigt - ser inget då heller... kanske finns nåt samband?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Bromsljusen?
fredrik_wt: Har du kollat registreringsskyltsbelysningen?

Beträffande kurvljus. De fungerar enbart om du har ljusvredet i belysningsautomatik-läget (längst till vänster).
AH! där är det med kurvljusen med andra ord... jag borde väl kunna ha vredet där alltid? för det fungerar ju ändå inte "automatiskt" på de svenska, halv är ju på hela tiden.

Japp, båda för regskylt och alla bromsljus lirar..
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Glödtrådsvakten kan reagera även om alla lampor fungerar, men då är någon lampa troligtvis på väg att gå sönder. Även om tråden fortfarande hänger ihop så den ger ljus från sig, är skillnaden i resistans tillräckligt stor för att bilen skall bli lurad.

Som kuriosa kan den kontrollera belysningen även när den inte är tänd.

Vänta ett tag och se om någon lampa ger upp, om det inte sker snart eller om du inte vill köra runt med en tänd varningslampa så testa att rengöra alla kontakter och ytor du hittar med 5-56 eller någon dedicerad elektronikspray som 2-26 och se om det blir bättre. Då kanske det istället är skit någonstans som lurar bilen?

Lycka till!

//Bjersér
Jag åkte runt med det 6 månader innan jag kom på att det var bromsljuset i bakrutan som gått.
Tack för tipset!

Bromsljuset i rutan lirar med dock :)

fredrik_wt: Har du fått kurvljuset att fungera?
inte prövat ännu, ska göra ikväll så får vi se om det lirar
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det låter som att det kan vara dimljuset. Det ska lysa två stycken lampor, en på varisn sida om nummerplåten, när du slår på och av dimljus bak. Länk (var ett litet elände för en sån liten lampa, det var bara glappa och hade "gnetat" så det var svart och dålig kontakt).

NU rök höger bromsljus ikväll - så det var väl så att det var på väg att ge sig innan... så ska försöka få tag på en sådan lampa imorgon så ska det väl lira sen!

Och kurvljuset fungerar tydligt med vredet i autoläge... Kan jag alltid ha det i auto? det verkar ju ändå vara halvljusautomatik och allt verkar stängas av när jag vrider av nyckeln?
Ja, du kan låta ljusvredet stå i belysningsautomatik-läget förutsatt att halvljuset är tänt även vid dagsljus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.