|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil (BMW E91 320i 08) med N43 motorn har gått långa mil. Ungefär 19500mil. Jag har haft bilen ett år & bestämt mig för att serva bilen själv. Jag undrar då om det finns något service schema för E91:an? Jag hade tänkt att byta tändstift, luftfilter & mikrofilter. Oljan byttes för 8mån sedan. Är det något annat jag behöver tänka på? Vore trevligt med lite hjälp :) | |
|
Om du kollar i serviceboken så brukar det stå vad som skall göras vid olika servicar. /DJ |
|
|
Det du nämner är ok. Microfiltret vartannat år. Tändstiften (beroende på vilka du har, men c:a 4-8000 mil mellan bytena). Oljan kan även vara dags för. (En gång / år eller var 1000-1500 mil. 2500 mil som de skriver är för långt i mitt tycke.). Sen vanlig över check/syn på bromsvätska, Krakulerade blinkers lampor osv. |
|
|
Ja, det går att se exakt vad och hur långt det är kvar till respektive byte i bilens dator. Den nås med "hjulet" på blinkerspaken. Det står beskrivet i instruktionsboken. Intervallen är individuella, men generellt för 320i N43 E90/E91 gäller: Oljeservice, 2 år eller ca 3000mil Mikrofilter, som ovan Tändstift, ca 10-12000mil Luftfilter, ca 7-8000mil Bromsvätska, 2 år Annars är det rätt billigt att lämna in den på BMW. Du får även tändspolarna utbytta utan kostnad om det inte redan är gjort. |
|
|
Den tidigare ägaren har varit slarvig med att anteckna servicen. Ser inte någonstans i papperna att stiften är bytta! Sjukt lustigt, när den varit inne på aukt. verkstad. När det gäller bromsvätskan... Hur pass viktigt är det att följa det bytet? 2 år känns som ett väldigt kort intervall. Brukar mackerna ha ett testinstrument för att kolla om det finns fukt i bromsvätskan? |
|
|
2 år är satt för att inte spela på marginalerna. Men vid vanlig brukskörning spelar det sällan någon roll att köra ett antal månader till. I vissa fall kan man köra flera år utan några konstigheter. Men inte att rekommendera av flera anledningar. Fast finns det ingen dokumentation när något är bytt sist, byt alltid oavsett. |
|
| Skulle följa HenrikJ råd förutom 1 sak...oljebytet halverar du om du är noga med din bil! | |
|
Samma här henriks råd. Men inte oljeintervallen. Sen försöka göra de mesta själv, om man är någolunda händig. Rena rövarpriser på bmw... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.