AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.489

Drivrem till 540 E34

Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Efter framgångsrikt byte av vattenpump, där de båda drivremmarna togs bort, har efter återmontering ett mystiskt ljud uppenbarat sig. Det är inte metalliskt, utan låter som något relaterat till drivremmarna. Svårt beskriva i ord. Vattenpumpen är köpt hos Mekonomen, inga som helst läckage har (hittills) förekommit och det kommer fin värme i kupén. Jag har noterat, att de båda remmarna förefaller otillräckligt spända, och misstänkt att det kan orsaka missljudet. Efter att ha spänt dem så mycket som medgavs med avseende på den möjlighet de båda remspännarna erbjuder, verkar remmarna ändå slappa. Antingen gör jag något fatalt misstag, eller så har något hänt i samband med de- och återmontering av remmarna. Finns här någon som utfört någon liknande operation och har synpunkter/tips på lämpligt tillvägagångssätt vad gäller huruvida hårt remmarna bör spännas, emottages det tacksamt!
Lite osäker, minns inte riktigt hur det är. Men OM jag kommer ihåg rätt, går det att vrida spännarna åt fel håll. Typiskt är då att man inte får rätt spänn. Kan inte förklara riktigt, men på något sätt går det att vika mekanismen fel.

/Lennart
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Både spännarna och löphjulen går ner sig med åren, tyvärr är dom dyra och man byter väl inte förens det verkligen behövs. Kan du inte filma med telefon så vi får höra? Jag har kört 540 i 4 år.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Ska försöka filma med min kamera i morgon. Det kan nog vara så, att både spännarna och löphjulen fått sig en omgång tack vare skiftet av drivremmarna. Ska försöka spänna mer i morgon, om det nu går. Är spännarna hydrauliska, eller sitter där en kraftig fjäder helt enkelt? Är löphjulen försedda med lager? Ljudet hörs verkligen rejält när man står en bra bit bredvid bilen.
Trist att de där grejorna verkar vara så hiskeligt dyra. Känns som om begagnade inte är ett alternativ.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Spännarna är av fjädertyp, sen om det sitter någon slags hydraulutjämnare inbyggd vet jag inte. Löphjulen har lager givetvis, de låter helt enkelt som ett skuret lager när de är dåliga. Bänd av remmen och snurra till på dem, du hör snabbt om de låter illa.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Tack för tipset Japmax, ska ta mig an det i morgon när jag har tid. Minns inte när remmarna byttes senast, men har de suttit där i samma läge i 5-10 år kanske det händer något när man plötsligt är där och rotar. BMW TIS har ju en schysst anvisning med tydliga bilder också, blir till att kolla igenom allt en gång till.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag brukade dra av remmen med handkraft vid servopumpen, underifrån bilen alltså. Brukar va lättast.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Uppdatering: Det var generatorn som orsakade missljudet, helt klart ett lager som börjar ge sig. De hydrauliska remspännarna och löphjulen verkade vara i dugligt skick, som tur var.
Finns här någon som har, eller vet om någon annan som kan tänkas sälja en fungerande begagnad generator till en 540 -95?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.