|
|
|
|---|---|
|
Hej Är det någon som lyckats "laga" bärarmarna på en m3 e36 3.2? Det är glapp i en bussning. BMW tar ca 2000kr per sida för dessa. Hittade dessa på ebay: Länk Någon som har provat dessa? Tack på förhand Mvh Jimmy | |
| Det går att köpa lösa leder o byta de i de gamla armarna, tror lederna går lös på typ 700/bärarm. Bussningen köper du på BMW kostar typ 300. Jag köpte nya original-bärarmar, men hade jag vetat om att dessa som du länkar till fanns så hade jag köpt de istället... | |
|
Hejsan, jag säker bärarnas fram till min m3a pga renovering. Men det är så att jag har kollat runt mkt har hittat från USA men vet ej kvalitén på dom?? Någon som vet detta? Sen hade jag funderingar på om jag sätter dit från 3,2an blir det negativt eller positivt på min bil som är en 3,0 -94 Raksexa med turbo HÄRLIGT Sound! |
|
|
Hej Stötte på denna tråd: Länk Jag beställde bussningarna från E30 till min, lät en bilverkstad pressa ut dom gamla och i med dom nya. Imorgon ska jag montera tillbaka bärarmarna. Tror bussningarna kostade totalt runt 1000kr, det det blev en "besparing" på 3000kr. Och dom jag länkade till på Ebay passar tyvärr inte. |
|
| Jimpppa: Passar inte ebay-bärarmarna till 3.2 i din länk??? Vad är det som inte passar? | |
| Dawwe: Har inget direkt svar, men ställde frågan på ett engelskt m3 forum. Och där hade folk provat dessa ebay länkarmar och dom var typ "universal" för alla e36. | |
| Hm...Visst passar "alla" E36 bärarmar på M3 E36, men man får då inte "rätt M3 hjulvinklar" då bärarmen har lite annorlunda form på M3. Det står ju att dessa är till M3 så då är det falsk marknadsföring, speciellt om man betänker att de skriver "Jämför inte med andra bärarmar på ebay då det är vanliga standard bärarmar".... | |
| Jämför man vilka bilar de påstår att bärarmarna skall passa så verkar de ha rätt i att de är "M specifika" Länk | |
|
JIMPPPA? Har du en m3a 3,0? Vilken dimension har du isf på dina spindlar själva bulten alltså? Och passade dom du köpte till e30 alltså sjävla kulleden för du skrev ju att du köpt e30 Bussningar men du menar alltså e30 spindelleder? Tacksam för svar då jag ska beställa antingen på BMW här i stan eller Ebay från USA och börjar bli lite brådska! Raksexa med turbo HÄRLIGT Sound! |
|
|
Dawwe: Så här lät det på engelska forumet "The Evo wishbones are dealer only, even motor factors here in teh UK like Euro car parts and GSF don't sell them, even though they sometimes claim to do so! A few have bought them only to find they are the wrong ones and will effect caster on the Evo." Mick3: Står det inte ganska tydligt under mitt namn att jag har en 3.2? :) Beställde dessa: Länk Länk |
|
|
Jimpppa: Har du nåt bra tips på en verkstad som kan "pressa i" dessa nya leder? Sist bad jag den lokala verkstaden pressa i två nya gummibussningar i nya hållare (alltså den bakre stora gummibussningen till de främre bärarmarna) o de ville 500 spänn för jobbet, rätt dyrt...Skall de då dessutom både "pressa ur" o "pressa i" nya leder lär det sluta på typ 1500 i arbetskostnad, lägg där till leder o bussningar o vi landar på typ 3000, då lägger jag hellre till en 1000-ing...MEN om du har tips på en vettig verkstad som kan "pressa" allt för inte mer än en 1000-ing så kanske-kanske:). Har för mig att bärarmarna kostar runt 1900kr/st efter 15% CS rabatt, tjatar jag kan jag kanske få nån procent till, storkund som jag är*haha* |
|
|
Dawwe: Har en kompis som jobbar som bilmekaniker så jag fick det i princip gratis :) Men om du läser forumtråden jag postade innan så verkar folk ha köpt någon egen press, kanske värt att investera? Sen behöver det kanske inte vara en bilverkstad du frågar? Kanske nån mekanisk verkstad kan hjälpa...? Lycka till! |
|
|
Jag beställde lederna från uk och dom hade faktiskt -20% på alla reservdelar nu så jag betalde ca 700:- med frakten på DHL. Sen har har en polare som har bilverkstad så ikväll ska jag dit och pressa ur mina gamla så jag kan blästra bärarmarna och hållare till bakre bussningar sen lämna in för pulverlackering :) Tack alla för grymt snabba svar på alla frågor och all hjälp! Ha en grym helg i garagen! JIMPPPA! Sorry såg nu detta lite klantigt av mig ;) Raksexa med turbo HÄRLIGT Sound! |
|
|
Mick3: Hoppas du läste engelska tråden på andra forumet... Jag är inte säker på att dom passar 3.0 efter att ha läst tråden! Verkar lite ovisst! |
|
|
Ja jag såg detta ena tråden på den engelska säger ju att det går och en annan tråd säger att alla m3 e36 har samma kulled, men jag ska kolla detta när jag får hem dom från England skulle det vara så att dom endast passar i 3,2ans bärarmar ska jag köpa två sådana som är kass och pressa I dom nya. Efter som jag ska köra med coilovers så ska jag kunna få till shysst camber och caster endå på min 3,0a hoppas jag iaf ;) jag återkommer med info när jag slängt bort mina gamla!! Raksexa med turbo HÄRLIGT Sound! |
|
|
Mick3 Passade kullederna ifrån england i 3.2ans bärarmar? Tänkte också ta och beställa dom men man vill ju vara säker på att de passar. Tack på förhand. |
|
|
Hallå ja! Det var ett tagsen nu ju :) Jag vet faktiskt inte om dom skulle göra det men eftersom vanlig e36, 3,0 och 3,2 passar alla länkarmar på alla olika modeller. Men med olika geometrier, kollar man så sitter inte hjulen i centrum på 3.0 som jag har caster och camber skiljer sig åt på dom olika. Men spindlarna måste ju vara samma med tanke på att dom passar på alla?? |
|
|
Jag beställde dom som är i länkarna ovan, dom är ditpressade och provkörda. Dock kommer riktiga testet när snön försvinner :-) |
|
|
Men är de på en 3,2a då? Jag kör dom i min 3,0 där funkar dom kanon!'m :D |
|
|
Sådär, då har jag också beställt detta bl.a. lite andra bussningar som också behövs bytas, hoppas det funkar bra... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.