|
|
|
|---|---|
|
Hej köpte en bmw 745 02:a , som är servad precis som den ska vara , fått upp dessa felkoder !! 2772-Tankventilationssystem,Slutsteg -Signal saknas -Intermittent 272B- <multiplikativ blandningsadaption ,bank 2: reglergräns 1 nådd -intermittent 2737 ews manipuleringsskydd. Snälla kan någon hjälpa mig med vad detta betyder ? Mvh Taner | |
|
Antar att det handlar om en e65? Där har jag ingen kunskap, men problem med tankventilation har många e38-ägare fått känna av. Ta för säkerhets skull bort gummitätningen i tanklocket. Men vad som ligger bakom felkoden kan jag inte ens gissa. Om 272B vet jag ingenting. Kan ha med syresensorerna (de vänstra, bank 2) att göra. EWS är startspärren. Och skyddet mot manipulation varnar. Det verkar väldigt skumt. Till sist: "Fylld servicebok" låter bra, men är inte mycket värt! /Lennart |
|
|
Idag när jag åkte med bilen och efter ett tag skulle stanna för att köpa cigg och starta bilen igen så ville den inte starta på första utan bara stod och försöskte tända sen andra gången startade den direkt , men då lät väldigt konstigt och när jag gasa lite på tomgången så konstiga ljud sen släppte det ? |
|
| samt att bilen vibrerar på tomgång ? | |
|
Kanske är det fel åtgärd att ta bort gummitätningen i tanklocket på en E65. Man kanske stör något system som håller koll på miljösidan. Svårstartad låter annars som om motorn inte får bensin. Vilket i sin tur motsägs av att den sedan går rent. Utom, tydligen, på tomgång. Ett fenomen som "ånglås" i bensinledningen bör väl inte kunna förekomma på en modern BMW och det är ju inte säsong för det heller. Du får hoppas på att någon E65-kunnig tar över. /Lennart |
|
| Ja alltså det har hänt 2 ggr nu att den inte startar motorn på första försöket utan bara står och försöker tända den tar jag ut nyckeln och gör samma sak och bara pang startar direkt , men då efter istället så kommer det konstiga ljud lite gnisslande sen lite tickande ljud och sen släpper det när jag åkte kanske 20 meter . | |
|
Jag slänger in ett buzzword... Membranen till vevhusventilationen /Thomas |
|
| Kan den även göra tickljud och och så ? Kan du förklara för en som inte kan nånting vad det menas och hur man märker ifall det är de | |
|
Kika på del nummer 13 här. Sitter enkelt till under motortäckningen på höger och vänster sida Länk /Thomas |
|
|
Hur långt har den gått? När servades den senast? Hur ser stiften ut (utseende och fabrikat/modell)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
14900 1 månad sen byttes detta a enligt bmw, Läckage från ventilkåpspackningar båda sidor, detta har medfört att tändspolarna har blivit utsatta för olja och börjat misstända, ,byte av tändspolar ventilkåpspackningar och tändstift. sen hur man kollar tändstiften ser ut har jag ingen aning om som sagt jag vet hur man tankar och kör :) |
|
|
Bilen vibrarar hyfsat mkt när man står still ? någon som kan veta vad detta beror på¨? , samt vissa gånger ca 5:de gång jag startar bilen så kommer det ett jävla gnissel ljud och gasar jag lite lätt på tomgången så gnisslar det ännu värre sen försvinner efter 5-6 sekunder ! |
|
| Gnisslandet låter som fläktremmen vilket iofs låter konstigt om den är fullservad på BMW då borde de ha bytt remmen | |
| Att den vibrerar borde väl bero på att den inte går på alla cylindrar? Har du varit inne med den på en BMW-verkstad och läst av felkoder? | |
| 272B låter ju som någon trasig givare för bränsleblandningen på bank 2. Det tycker jag kan förklara varför den går så illa och vibrerar. Kan det betyda lambdasensorn? Finns det två på N62? | |
| Kan bara ge tipset att se över tank ventilationen, vet inte om det är något man kan köpa nytt eller så men på min E38 så fick jag byta hela tanken och ventilationen och det gick på 16tkr (bara tanken 9000kr) hoppas det löser sig! | |
|
Tja grabbar bilen ska in imorgon o kollas , det konstiga är ju att lampan tänd o släcks varann dag i princip , men vibrationen och gnissel ljudet som kommer då och då är kvar. Och det är tickande t jag är mest orolig över Och IDAG så står det pdc failure så jävla trött på de här nu ... |
|
| Visst är det märkligt hur alla bilar man köper alltid bara faller ihop i fel efter fel precis när man köpt den? Jag hade iofs mer tur än dig när jag köpte min E65 men det känns ju igen från andra bilaffärer.. | |
|
Jag har också en massa fel på min e65 som kommer efter hand.. Kostar att ligga på topp. Men nu säljer jag pärlan och skaffar mig en suv istället... Billigare i drift då jag kör en 7000 mil om året... Lycka till med dina fel.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.