AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.202

E32 750 laddar inte - testat "allt" ?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Brukar surfa in här när jag kliat mig tillräckligt i huvudet själv och sådan är situationen nu.
ABS-lampan började lysa och sedan tömdes batteriet. Provade med nytt batteri men det hjälpte ju inte. Man kom bara en bit längre än med det gamla, sen tändes lampan igen och bilen stannade.
Laddningslampan lyste inte vid något av tillfällena.

Jaha, verkar iaf som den inte laddar särskilt bra. Ut på skrotsidorna och hitta en provkörd 140A generator med 17000 mil. Laddar 14,1V enligt demonteringskortet för bilen. Perfekt. Får paketet med genatorn och ser att kollektorn är i bra skick till skillnad mot hur den såg ut i den gamla generatorn. Monterar ett nytt laddningrelä när man ändå är igång och byter generator (ingen lek nämligen).
Monterar in den i bilen, allt passar bra. Spänner upp remmen som den satt förut.
Startar och åker iväg. Men efter en sträcka kommer lik förbannat ABS-lampan och då vet man ju vad som är på gång. Mäter och ser att laddningen inte är OK.

Ny felsökning:
Försöker spänna remmen mer än den satt förut, men verkar vara utväxlad maximalt redan och det funkade ju normalt som den satt en gång i tiden (och då laddade den 14V med den gamla generatorn). Remmen är från i somras förresten.
Inga skador eller annat strul runt själva generatorn kan hittas. Kablaget är helt.
Ser ett gammalt inlägg här om pluspolen i motorrumet. Tar bort plasthöljet och kontrollerar hur det ser ut i kabelanslutingarna. Allt är i fint skick och sitter fast ordentligt.
Gör rent båda polerna på batteriet samt anslutningarna i bilen. Tar isär, slipar och gör rent noggrant till kabeln som går till "storsäkringen". Hjälper inte.
Letar fram några jordpunkter för att titta om där är oxiderat eller så. Det jag hittar ser fint ut.

Vad gör man? Remmen, hur mycket spel är acceptabelt i den? Har ingen TIS så jag vet inte specar. Om jag drar i den delen som går nere vid servpumpen kan jag nog lyckas få den att flexa åtminstone en centimeter, 10-12mm. För mycket?
Fjädern till injusteringen måste ha hängt sig, för jag får den inte att spännas hårdare än så. Men den funkade ju när den var likadant spänd i somras.

Några idéer? Det enda jag själv kan tänka mig är att jag får byta spännaren och sedan spänna upp remmen nåt gräsligt och se vad han laddar. (han låg på 11,8V när jag testade efter bytet).
Batteriet är Bosch Silver, 85Ah/760A, så det är inget skräp.

M5 E39 i Sverige Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Vad var det för fabrikat på laddregulator/kol?

Jag skulle tippa på att det är något strul med nya generatorn och/eller laddregulatorn.

Kolla också så att laddningslampan (och kablaget) är hel - vissa bilmodeller måste ha hel laddningslampa för att magnetiseringen av generatorn skall fungera - dvs. är lampan trasig laddar inte generatorn!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Vet inte hur det är på V12an, men ett liknande problem uppstod för mig på V8an.
På V8an sitter oljenivåvakten parrallellt med laddningslampan och just på min så var det lite kortis i oljenivåvakten (den som sitter i botten på oljetråget).
Dra bort kontakten till den och mät därefter hur mycket generatorn laddar.

Hoppas det löser sig.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tack till er för snabba tips!

Inte tillgång till lyft ikväll så får titta på oljenivågivaren till helgen om det inte löst sig då.
Har dock bilen utanför så gick ut och slog på tändningen och visst, laddningslampan lyser inte. När EML slocknat är det bara oljetryckslampan som lyser däruppe.
Så då är frågan om den måste lysa i en E32 750 för att allt ska funka?
Och är det bara lampan som ska bytas eller är det nåt tjall med hela kretskortet måntro?

Regulatorn var inte original, utan från Mekonomen. Har ju kvar de gamla kolen men tyckte dom började bli i kortaste laget, 6-7mm utstick.

M5 E39 i Sverige Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då skulle jag börja med själva lampan och se vad som händer!

Mvh
Johan B

kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
Hej lampan måste lysa för att bilen ska kunna ladda .går + via lampan till generatorn dom jordar då inte maskin går nära du startat så blir det + i sladden och lampan slocknar enkelt sagt. Kolla lampan först . Brukar dock inte vara den utan brott på kabeln el kontakt fel.
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
Hej lampan måste lysa för att bilen ska kunna ladda .går + via lampan till generatorn dom jordar då inte maskin går nära du startat så blir det + i sladden och lampan slocknar enkelt sagt. Kolla lampan först . Brukar dock inte vara den utan brott på kabeln el kontakt fel.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Så, tog ut lampan och den såg hel ut. Satte i en ny ändå, men det blev ingen skillnad. Fortfarande svart.
Kabelbrott? Eller så gjorde jag nåt fel vid monteringen, men det är ju bara två kablar som ska på, så jag tvivlar.
Var brukar kabeln till instrumentet gå av då?

M5 E39 i Sverige Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag hade nog tagit ut så många säkringar som det bara går men ändå ha en körbar bil. Om det fungerar utan säkringarna så montera i en och en och se när Abs lampan tänds.

Mvh. Richard
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
Koppla plus till lampans ena sladd . Den ska ge vidare ström till generatorn . Pröva sen om lampan tänds och sloknar när bilen startar. Eller så kopplar du en sladd mellan batteri och generatorn direkt med en lampa emellan så ska den sloknar när bilen börjar gå. Om inte så är det fel i generatorn OBS inte till b+ på generatorn !
kr
169
krille1488
850i-91
740i-95
m5 -90
Koppla plus till lampans ena sladd . Den ska ge vidare ström till generatorn . Pröva sen om lampan tänds och sloknar när bilen startar. Eller så kopplar du en sladd mellan batteri och generatorn direkt med en lampa emellan så ska den sloknar när bilen börjar gå. Om inte så är det fel i generatorn OBS inte till b+ på generatorn !
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Problemet fortfarande olöst. Så här ser det ut vid generatorn.

Länk

Lampsladden, är det den som man ser på bilden här, som går ut från huvudkablaget och sedan ner under motorn? Sitter ihakad i plastblecket där dom andra kablarna fästs. De andra satt korrekt förresten. Hade lös det igen och allt var på rätt plats och ringkabelskorna såg också fina ut. Sladden vid sidan däremot såg ut att ha blivit dragen i en del, då skyddshöljet spruckit upp på vissa ställen. Men såg inga tecken på att någon kabel var av. Dock svårt att se särskilt mycket när den försvinner under motorn. Måste upp på lyft.

M5 E39 i Sverige Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Inga idéer? Vet inte vad nästa steg ska bli, annat än möjligen följa den kabeln om det nu är den som har med lampan att göra. Lampan är åtminstone boven i dramat. Den lyste nämligen med den gamla generatorn när man vred på tändningen. Kan inte fatta vad som gått fel. Det är ju bara två kablar som ska dit.

M5 E39 i Sverige Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pip/resistansmät kabeln fram till lampan för att kolla så det inte är avbrott- du kan dra en egen kabel fram till generatorns anslutning och sedan mäta mellan den kabeln och lampsockeln i instrumenthuset.

Kolla även jordanslutningen i lampsockeln på motsvarande sätt.
Kolla även så att strömkablen inte är jordad någonstans genom att mäta den mot jorden.

Mvh
Johan B

1. resistansmät kabeln från lampsockeln i instrumenthuset till d+ på generotorn,är det OK så jorda d+ mot säker jord då bör lampan lysa med tändning på
2. lyser den inte- mät om det finns spänning fram till lampan samt kolla lampan

är detta OK så är det troligen generatorn

Hur ser det ut med jord mellan kaross och motor samt övriga jordpunkter?

här finns en förklaring till hur det brukar se ut:
Länk

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tack! Ska kolla detta.
Jordpunkterna har jag gått över. Kan inte hitta några fel. Misstänker att det hänt nåt med kabeln eftersom lampan lyste med den kassa generatorn.

M5 E39 i Sverige Länk
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Har Du testat att koppla bort modulen för vindrutetorkarnas anliggningstryck? Den sitter till vänster under baksätessittydnan. KAN vara en bov emellanåt...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.