|
|
|
|---|---|
|
hejsan!! nu är det så här att min e39a inte blir riktigt varm... dvs den går inte upp i mitten där den skall vara utan nålen går upp strax efter första pluppen och håller sig där. Spelar inge roll om jag varvar ur den eller nåtsånt utan den håller sig vid den platsen. Det blir även varmt inne i bilen så jag vet inte riktigt vad det kan vara för fel?? är det dåligt att den går sådär "kallt?" dvs att den inte riktigt går upp till mitten där den skall vara?? Tacksam för svar! | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag gissar på termostaten. Bytte nyligen på min e39:a. i mitt fall gick nålen till mitten men väldigt långsamt och vid körning i nedförsbacke på motorväg blev den "kall". Nålen rörde sig mot det första vänstra strecket. Köpte original termostat och termostathus samt 1,5 liter kylarvätska för ca 1000 SEK. Man byter dem samtidigt och behöver lufta systemet efteråt. Värmen inne fungerade även i mitt fall. Efter bytet sitter nålen i mitten och kommer upp i arbetstemperatur mycket snabbare. Finns bra beskrivning av hasso under mekartips. Sök på termostat. |
|
Låter som ett klockrent fall av trasig termostat. Byt den och lufta ur ordentligt innan du börjar strula med nått annat. // Magnus |
|
| okej! tackar för svar! nu en annan fråga... är det farligt att jag kör med Trasig termostat?? kommer inte kunna byta termostat förräns helgen... | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Motorn är ju inte helt kall så det är inte så farligt. Men försök byta så fort du kan. Kör du korta sträckor i stan så får du samma effekt som med trasig termostat. |
| okej! tack så mkt för hjälpen! | |
| nu har jag bytt termostaten! men nålen går fortfarande inte upp i "rätt" temp utan den håller sig fortfarande vid första pluppen??? vad kan felet vara?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.