AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.956

Automatlåda/Manuell på diesel E61 -07 eller senare

Som rubriken lyder så undrar jag i all sin enkelhet vad jag bör satsa på.Automatlåda eller manuell. Tittar på bil just nu och letar efter en -07 eller senare.
Som sagt, det blir en diesel. Har en (envis) svärfar som säger att problemfria automat lådor inte existerar.

Vad ska jag ta?
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej

För det första måste du veta vad du själv
vill ha, lyssna inte på andra utan provkör
bil med båda lådorna.

Sedan kommer allt o falla på plats.

Lycka till
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Säger samma sak, det är ju helt upp till dig, vad du själv föredrar.
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Han kanske vill ha lite info om automat om det är mer problem med dom osv.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vad man föredrar är en sak, men kombinationen diesel och manuell växellåda är oharmonisk i mitt tycke oavsett om det är en 123d eller 530d. I en 5-serie känns dessutom manuell låda lite fel oavsett vilket bränsle den går på, varför skall man sitta och växla med en lyxig bil som i övrigt sköter allting själv?

På moderna bilar upplever jag dessutom att automatlådan blivit så smidig och lyhörd att den inte längre stör vid aktiv körning heller, och om du köper en 5-serie med tillvalet "sportautomatlåda" vilket bland annat innebär paddlar på ratten att växla med, så krävs det visserligen lite tid innan man vänjer sig vid att inte trampa på en pedal och föra en spak utan trycka på en paddel istället.

Men sedan har du i princip lika roligt med dem som med en manuell växellåda.

Automat har dock sina nackdelar, risken att de krånglar är större än med manuell låda och om så sker blir det dyrare att reparera. Men påståendet att "problemfria automatlådor inte existerar" känns väldigt överdrivet, dom håller utan problem med korrekt service.

Om du trimmar t.ex en kraftig dieselsexa kan däremot problem uppstå eftersom automatlådans momentomvandlare helt enkelt inte klarar av att hantera kraften motorn får. En del ägare till trimmade bilar har råkat ut för att lådan börjar fungera dåligt med tiden vilket enklast märks på att den beter sig ryckigt och att varvtalet pendlar även när du kör i konstant fart. Trimmar man en bil så den får mer effekt än vad lådan är byggd för att klara av får man väl skylla sig själv, men akta dig så du inte köper en trimmad eller tidigare trimmad bil.

Jag tycker dock att du skall köpa en femma med automatlåda utan tvekan!

//Bjersér
He
198
HenrikJ
320da -11
Automat. Provkör så förstår du.
Automat till oljebrännaren utan tvekan, det ÄR underbart!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Efter facelift är automaterna så bra att de knappt höjer förbrukningen nånting eller försämrar accelerationen. Hade tidigare en 525d med automat och det var en helt fantastisk drivlina. Särskilt mycket problem behöver du inte oroa dig för under 30.000 mil.

-------
//Lövet
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag började leta man bil men tyckte att den skulle vara aut med diesel.( mitt tycke) men efter
en tids letande(1år) så hade jag omvärderat det mesta jag inte hade ställt in mig på.....blev
t.o.m M-paket vilket jag absolut inte skulle ha från början. I mitt letande tittade jag bara på
525LCI (den utan swiflflaps) där var inte många med man låda om jag minns rätt. Provkör och
NJUT, det känns vad du vill ha.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Swirlflaps ska det stå...
Ja, det blev ju några användbara svar ändå.
Jag tar det som att det är tämligen riskfritt med automatlåda då :)
Ville bara kolla för att det finns oerhört mycket mer urval om man kollar på båda lådorna!
Tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.