|
|
|
|---|---|
|
Hej, Sökt på problem med backen men hittar ingen som beskriver det som jag upplever det. Märkte igår när jag skulle köra från jobb att backen tog en sekund extra på sig att få i backen. Tänkte att oljan är kall och temperaturen ute ligger under 10 grader så det är nog inget konstigt. Idag var det samma sak, men det jag reagerade på är att emellanåt när jag kört över ett farthinder eller svängt i skarp sväng eller korsning, eller bromsat in är att det "rasslar". Trodde det var bromsskölden som touchade bromsskrivan för den är lite lös vänster fram. Men nu ikväll när jag skulle köra hem från föräldrarna och skulle backa ut så rasslar det (samma ljud som ovan) när jag lagt den i backen. Det rasslar lite när jag lägger den i D också men inte alls lika mycket och växlen går i nästan omgående i D. Den slirar inget märkbart i D. Bilen har rullat nästan 29K (enligt mätaren) och har Steptronic-låda. Så jag har två frågor. 1. Vad kan det vara för fel? 2. Vågar man köra med bilen eller är det risk att den går åt h-e? Bilen rullar minst tio mil om dan. Med vänlig hälsning Magnus Finns det andra bilar än BMW!? | |
|
En tanke, skulle det kunna vara convertern? Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Slirar den när du backar? Det kan ju vara avgassystemet som rasslar, hissa upp bilen och be någon starta den och lägga i backen eller D för att lokalisera rasslandet. |
|
|
Japp den slirar när jag backar. Den ena gången jag testade att gasa lite försiktigt eftersom bilen stod i lite lutning så smällde det till, ungefär som dåliga silentblock, och så drev den bättre. Precis som om växeln hoppade i. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Hissa hälst upp den på en 4 pelar lyft så du kan prova att belasta lådan också. En tanke är att den inte riktigt lägger ur Parkerings läget så det är det som spökar. Kan ge ett rasslande ljud ifrån sig. Har du ställt bilen i riktigt kraftig lutning och bara laggt den i P utan handbroms? |
|
|
Börjar med att säga att jag har dålig koll på automatlådor över huvudtaget, speciellt i nyare bilar. kollat oljenivån i lådan? I gamla jänkare när backen börjar strula i dom gamla automatlådorna så brukar det kunna bero på låg oljenivå i lådan. det brukar märkas just på backen i första hand. som sagt så har jag dålig koll på automatlådor, dom nyare kanske fungerar helt annorlunda än vad dom där gamla lådorna gör? utvecklingen borde ju ha gått framåt sedan dess :-) men det är ju iaf ett tips.. |
|
|
Roadwraith: Nej jag har inte parkerat i någon kraftig lutning. Goeras: Ja jag känner också till att både Volvos och GMs lådor reagerar först på backen när oljenivån är låg. Jag vet inte hur oljekontroll utförs på Bmw eftersom de inte har någon sticka. Antar att man har en urtappningsplugg och en "nivåplugg" och fyller tills det rinner ut. Jag har tänkte jag skulle kolla det i helgen, men trots min ringa kunskap om automatlådor kan jag inte komma på varför det skulle rassla om det bara är oljenivån som är låg. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Om jag mins rätt sitter nivåpluggen rakt under växelådan upp i tråget. Av de autovxl jag har haft har inte oljud varit förknippat med den första täcken med dåligt med olja. Andra sidan så är ju bmw lådor betydligt mer märlliga. Kommer gråta blod den dagem min i 740ia ställer till det för mig. Jag vet att jag har läst om detta i en annan tråd här |
|
|
Ska kolla upp det inför helgen. Nej jag tycker inte heller det. Har läst i ett par andra trådar om folk som har bil med slirande back, men ingen nämner missljud. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Jag har också detta problem med backen, dvs att den tar lite tid att komma i och sedan att det rycker till lite innan den börjar dra (endast när den är kall för min del). Tyvärr så är det, vad har kunnat läsa mig till ett vanligt problem som man nog får infinna sig i. Problemet kan klart komma av olika orsaker men många har kunnat relatera det till en sliten converter och har då också ett något pendlande varvtal vid konstant fart. Jag har även nyligen bytt olja (ca ½) samt filter och problemet kvarstod efter det. MVH Jonathan |
|
|
Intressant! "Rasslar" din också? Ljudet lät som jag skrivit ovan som om bromsskölden ligger mot bromsskrivan. Och så lät det även när jag körde normalt hem från jobbet. Måste oljan vara en viss temperatur om jag ska pröva slå på mer? Ska ta på lördag och kolla efter lite läckage. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Nej min rasslar inte och går hur fint som helst förutom när backen ska i vid kallstart. Det finns en bra guide här på autopower om hur du byter olja och den kan du ju tillämpa i detta fallet när du vill kolla nivån! Kolla för säkerhets skull men jag tror oljan ska vara ca 40 grader vid stängning, dvs då ska du ha fyllt upp så mycket olja att det börjar rinna över och sedan skruvar du tillbaka påfyllningspluggen igen. MVH Jonathan |
|
|
Lite trist för jag har bara vanlig ODB-kontakt och inte den runda till BMW. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Kan man inte slå på olja i kall låda och sen låta den bli varm så den trycker ut överflödig olja. Då borde väl nivån bli rätt? Finns det andra bilar än BMW!? |
|
| Är de inte bättre att byta oljan? Alltså, kör bilen varm och tappa ut oljan! Fyll på ny olja tills de rinner över! stäng pluggen och prova köra en stund och se om de blir bättre! | |
|
Jovisst men man måste ju hålla på att fylla på vid vissa temperaturer och sånt mög. Tackar vet jag när det finns en oljesticka. Den slirar väldigt mycket på backen nu men inte alls framåt. Vilken låda är det jag har? Vad krävs om man byter låda? Måste den "paras" in? Ska jag använda den "nya" lådans box? Funderar på att skaffa en annan låda. Eller så får bilen stå och så köper jag nåt annat istället och fixar den när det känns motiverande. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.