|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver lite mer info angående detta! Min 518 är från 94 men tycker det är för slött. men karossen är ändå ganska fin. Så jag tänkte om jag lägger i 6:an från en 520 (E34) (149hk) så blir ju saker och ting genast roligare. Då måste jag bara kolla om detta är möjligt? (allt är möjligt) Vad bör man tänka på om man ska lägga den lilla 6:an i en 518 E34? Något speciellt? Har du någon sådan motor liggandes så kan jag kanske vara intresserad Tack på förhand! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det första du ska bestämma dig för är om du vill kunna besiktiga din 518i efter motorbytet eller inte. En effektökning på högst 20% är tillåten, vilket i ditt fall blir en högsta effekt på runt 136 hk. Vill du ha ha högre måste du bygga om bilen tillräckligt mycket för att klassas som ombyggt och då måste du och måste byta minst motor/växellåda/kardanaxel/bakklump/bromsar och kanske lite mer. Det mesta av detta måste du ändås byta när du byter motorn, men lägg därtill extra kostnader för att registrera som ombyggt tillsammans med kostnaden för ny växellåda/kardan/diff/avgassystem/kylarsystem/elboxar/kabelhärva etc så rullar det iväg snabbt. Är det en fin kaross så skulle det vara underbart om den kunde bevaras flera år framöver. Bästa vore att hitta en 520i/525i i fint mekaniskt skick och bara byta ut varenda pinal rätt av. |
|
Skippa 520 och gå på en 525 om du ska göra jobbet, 525 har lite mera pulver som gör det roligare. // Magnus |
|
|
Absolut vist är de grymt med 2,5:an:) Skiter nog i detta då. Säljer bilen som den är och köper mig en 525:a istället så slipper jag allt krongell..Så får de bli:P Tack för hjälpen:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.