|
Sida 14 av 21
|
|
|---|---|
|
Återigen då: Förtal handlar om en FYSISK person. En bilhandlare är en JURIDISK ENHET. ------- //Lövet |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Norensbil, Bra att du tar ditt ansvar, det är ju därför infromationen finns. Du kan ju återrapportera vad du kom fram till imorgon. I denna tråden hängs även svenskålda bilar ut, se tex denna: Länk Som enligt uppgift ovan passerat 28000 mil i en annons på blocket tidigare. Men visst, det är flest importerade, och det beror väl på att de bilarna rullar oftas mer (dvs de från tyskland) Ang brott, så är det ju som bilhandlare ej ok sälja en bil som mätaren är justerad på och inte informera om det heller. Så det är bra att du tänkte göra det. Ang förtal säger brottsbalken: 5 kap. Om ärekränkning 1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar Och i ovan nämnda fall så finns det ju skälig grund till det hela, man har kollat BMWs register. Och det är som sagt inte dig som person, utan bilfirman, dvs en juridisk enhet. Kan vi få bukt på detta, så kanske vinsten hamnar hos dig som bilhandlare isf den som gjort bedrägeriet. |
|
@Norens bil: Om uppgiften är sann kan det knappast kallas förtal, så vitt jag vet (förutom skillnaderna mellan fysisk person och juridisk enhet enl inlägget ovan). Det är även ett brott att sälja bilar med felaktig mätarställning. Det borde man veta med 15 år i branschen. Sedan borde väl du som företagare vara tacksam för att sanningen kommer fram och att inte du annonserar ”oseriöst” samt lurar en kund på en fuskad bil? Det andra alternativet att sprida fusket vidare och sälja en fifflad bil till en kund som blir missnöjd och vill få återbetalning, hade det varit bättre? Vad som gäller vid säljuppdrag via bilhandlare kan säkert någon berätta, men annars gäller konsumentköplagen då kund köper från bilhandlare. Och att sälja en bil med felaktig mätarställning är inte OK enligt konsumentköplagen (oavsett vem som fifflat med mätaren) . Länk Till sist har väl alla undersökningsplikt, du över dina objekt likväl som kunden för sina inköp. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Säljuppdragen blir anting direkt köpa av den privatperson som ägerbilen, bilhandlaren bara annonserat den. Eller att handlaren köper in bilen, ev lägger på någon tusenlapp, och sedan ev fixar finansieringen, och får kickback från finansbolaget. Då gäller ju konsumentköplagen, för då har man köpt av en bilhandlare. |
|
Missuppfatta mig inte ... Det ang förtal nämnde Jag bara för eran skull . Men som påvisas så gäller Det visst inte företag . Det visste jag inte. Bilen kommer inte lämna min bilpark Utan att köparen kommer få rätt uppgifter Om bilen . Det är en självklarhet. Tack för mig Noréns Bil Tenhult |
|
|
Jag är normalt ingen ordpolis men jag skulle ALDRIG köpa bil från en sådan bilhandlare! Vidare är det pinsamt att ens bli arg och påtala förtal! Man blir så trött! Det hade kanske varit bättre att vara lite ödmjuk. Informationen har ju lett till att firman slipper begå ett brott! Bilfirmorna som blir påkomna med denna typ av bilar har ALDRIG en aning om hur det kunde hända... Konstigt... |
|
|
@Norens Bil: Då hoppas vi på lite feedback efter kontakten med BMW. Bifoga gärna något dokument på vad ni kom fram till. Vi hoppas även på en uppdaterad annons på Blocket angående korrekt mätarställning (dvs om bilen visade sig vara fifflad). Förhoppningsvis utförs allt detta snarast innan någon köpt bilen på ev. felaktiga grunder. |
|
|
Jörgen: Även om bilen ägs av en privatperson så är firman ansvarig om affären gjorts upp i handlarens lokaler och administrerats av handlaren. Ytterligare en sak som småhandlare brukar försöka prata bort. ------- //Lövet |
|
|
Hur är förresten statusen på Noréns andra annonserade BMW? BMW 550 GT GRAN TURISMO Regnummer: DPP227 Mil: 4 900 Fordonsår: 2010 Länk Fordonsstatus: Avställd (2012-12-04) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Ja Antal ägare: 0 Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige: I trafik första gången i utlandet: 2009-09-10 |
|
|
Var god kolla alla mina bilarna om ni känner För det jag har inget att dölja. |
|
|
Varför finns annonsen på CPF131 kvar...?! Varför är det ALLTID kunduppdrag när det är något fuffens med bilar...? Trötta mig! |
|
| Skit bra tråd detta, har följt liknande trådar på liknande forum där företagen i fråga kommit in för att "förklara" sig det slutar alltid likadant och blir om möjligt oftast ännu mer pinsamt för företaget som försöker snacka bort faktan. | |
|
Ja hjälp vad pinsamt jag tycker detta Är ???? Vad är det som är pinsamt ???och Varför får man inte ens en vardag på sig ens att Få kolla upp en bil??? Varför ska jag ta bort en annons Som jag inte ens vet om det bi påstår stämmer??? Hur och vad man än skriver här så är man en oseriös Bluffmakare det verkar förutbestämt Jag som handlare har så länge jag Informerar mina kunder om och är om nu Det skulle visa sig att mätaren inte stämmer Att den inte isf stämmer eller hur ??? Bilen är på försäljnings uppdrag hos mig Om det är någon som har något mer att Utala sig i detta så fortsätt gärna med det Det är fan lite roande att läsa stackars Sysslolösa ..... |
|
|
Du säger att du har 15 års erfarenhet inom branschen, får man fråga som vad ? |
|
|
HUR kan man bli så upprörd N@Norensbil? På en hel vardag borde man ju hinna kolla upp en bils korrekta mätarställning, ändra Blocket-annonsen och lämna en kommentar om detta här. Hade jag varit i dina skor hade jag tyckt det varit ganska angeläget att ordna till detta det första jag gjorde när jag kom till jobbet och andra uppgifter fått vänta? |
|
| Jupp, det ser ut att bli en lika pinsam historia som vanligt... Ödmjukhet brukar inte vara deras starka sida! | |
|
Noréns DPP227: 2010-10-21 48 961 km Det är ju inte omöjligt att den stått still sedan 2010, men det är ju inte heller omöjligt att den inte har det. |
|
| Ger en Carfax info om vad som hänt mellan 2010-10-21 (48 961 km) och dagens datum? | |
| Det tror jag inte. Det finns en notering till: 2012-06-21 49 000 km, men jag gissar att den är en manuell angivelse, då det ser lite annorlunda ut. | |
| Denna såldes som 11000 milare nyligen vilket ju kan stämma.. : Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.