|
Sida 12 av 21
|
|
|---|---|
|
alano Tycker du kan prata med dom, eftersom dom känner dej och ni har förtroende för varandra så kommer dom säkerligen att tala om sanningen för dej. Sen kan du återkomma till forumet och berätta för oss andra, enkelt eller hur? |
|
|
Jag resonerar såhär angående seriösa företag: Företaget står för sin annonsering samt sina produkter. Dvs de försöker annonsera korrekt utifrån säljobjektet. Om en kund blir drabbad av t.ex en såld bil som inte håller vad företaget annonserat (eller vad kunden betalat för), så kompenserar företaget kunden utan krångel. Ett seriöst företag försöker inte heller krångla sig undan ansvar vid misstag, eller (som det skrivs här i tråden) hota med anmälningar. Ett seriöst företag tar även direktkontakt med en missnöjd kund och försöker lösa problemet med en konstruktiv dialog. Allt annat är oseriöst... |
|
|
Låter jätte bra AlanO |
|
|
Alano. Finns dessvärre ingen trovärdighet i det du säger. Finns inget som helst vettigt företag, oavsett bransch, som påstår att en enskild person orsakat skadegörelse på dess egendom pga ett foruminlägg på nätet. Att dessutom på det "hota" med polisanmälan, samt att man pratat med sin revisor (?!??). Det sista är ett oerhört idiotiskt uttalande i sig som ingen annan än en oerhört korkad person kan komma på att säga. "Tylen" har blivit lurad, säger han. Det finns inget som säger att man ska tvivla på hans påståenden. Strax därefter dyker det upp ytterligare (!) en bil hos birgersson som Lus avslöjar här. Nej, nej och nej. Det är inget seriöst företag. Med största sannolikhet är du jävig har någon beroendeställning till ägarna. Spelar liksom ingen roll vad du säger. |
|
|
Hej Jaronsso! Trovärdighet?? har du läst vad jag har skrivit?? (Finns inget som helst vettigt företag, oavsett bransch, som påstår att en enskild person orsakat skadegörelse på dess egendom pga ett foruminlägg på nätet. Att dessutom på det "hota" med polisanmälan, samt att man pratat med sin revisor (?!??). Det sista är ett oerhört idiotiskt uttalande i sig som ingen annan än en oerhört korkad person kan komma på att säga) Jag sa att jag ska åka dit imorgon och kolla på 335 och undersöka vad det är för skador, sen skulle jag återkomma med besked. Jag vill se saker och ting med mina egna ögon än och höra på vad företaget har och säga om fallet och berätta för er vad som har hänt. Tylen: har jag ifrågasatt om att du har blivit lurat? NEJ, Men däremot ifrågersätter jag om birgerssons var medvetna om bilen var skruvad eller inte. Med största sannolikhet är du jävig har någon beroendeställning till ägarna. Spelar liksom ingen roll vad du säger. haha, tack för att du bekräftade det jag skrev tidigare. Jag har gjort tre bilaffärer med killarna och det skrev jag tidigare. Så klart jag känner killarna. AlanO |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
För att göra det tydligt vill jag säga: Har ingen relation till Tylen, AlanO, Bigersson eller jaronsso, mer än att jag gillar BMW :). Vad jag vet iallafall. Tylen säger: Bilen:SPK583 Han äger bilen- Stämmer säkerligen, lätt kollat. Köpt för 10 mån, verkar stämma: 2012-02-20. Mil: 98500 km, antar han fick kvitto på det, som han kan visa. Vekrar pålitlig helt enkel, och siter nu i lite knipa, så hjälp honom istället (Remo gav föredömligt en lista) Bigersson då? Verkar som han sålt bilen, borde finnas kvitto. Förmedlad affär ? Vet jag ej, hur som, så måste han ha köpt in bilen, för att kunna sälja den. Bilen SPK583 har EN ägare, (dvs Tylen), dvs det är inte ett led av fd ägare vilket underlättar. För att göra det enkelt, Tylen: Ring transportstyrelsen, begär ut papper från urspungskontrollen: Så du ser vem som sålt bilen i Tyskland (antar den kom därifrån). Eller kansek mitt MrX scenario, se nedan. Kontakat säljaren där (har du problem med tyskan, säg till så kan jag ringa), alt om du har tur, står milen på kvittot också. Har bigersson rent mjöl i påsen, vilket han säkerligen skulle kunna ha, så borde han kunna mha sin revisor, som verkar även var en duktigt jurist, att ta fram inköpet på bilen, dvs vem har han köpt bilen från och vad stod mätare på då, eftersom det måste det ju finnas, det skulle min revisor krävt iallafall. Rent krast skulle MrX(hoppas ingen heter som på formuet) skulle kunna köpt bilen med 19000 mil på mätaren. tagit hem den till sverige,backat mätaren 10000 och sedan sålt den till birgersson innan den reggas i Sverige. MEN, det vet ju bara Birgersson, dvs lite katten på råttan. Och som det känns har det ju stannat hos Birgersson? Att en bilfirma byter in en bil med skruvade mil är inte konstigt med tanke på hur många bilar som har det, men när den är helt nyimporterar lukar det självklart mer, och att det uppdagas fler bilar, så blir ju stanken starkare. Hoppas allt reder ut sig på ett konstuktivt sätt, och inte hot , förtal och repade bilar. |
|
När jag importerade min bil så kopierade jag alla köpehandlingar och registeringsbevis innan jag skickade orginalen till ursprungskontrollen. Så tänkte jag som privatperson att det kan vara bra att visa upp vid framtida försäljning. Tänker inte företag (Birgerssons) likadant? Hade jag ett företag och böt in en importbil så skulle jag ha krävt att dessa papper fanns. |
|
| Visst hade Birgerssons Bil fler bilar på LUS lista? Så att de ej visste om skruvningen, tror jag inte på.. Ska bli spännande att se om 335an de har, hamnar på LUS lista.. | |
| Jörgen du får jätte gärna hjälpa mig med tyskan om du kan och vill nån dag. | |
|
@ Weelie: Hålle rmed och det var precis vad jag gjorde när jag tog in en MB E430 för snart åtta år sedan. Hur lätt som helst att sälja efter några år och bevisa att allt stod rätt till. Jag är fortfarande av den åsikten att säljer du en skruvad bil (oavsett om du gjort det själv eller ej) så ska man in på några år i buren, betala höga skadestånd och böter och även få näringsförbud. Hade det varit på det viset hade snart självsanering varit ett faktum. Hur då? Jo, köparen av en bil hade varit väldigt noggrann med att kolla historiken och försäljaren hade definitivt tänkt till mer än en gång innan han skruvat tillbaka mätaren. |
|
|
Politikerna måste skärpa till dig och ta tag i lagstiftningen angånde detta. Då skulle garanterat fusket sjunka. Innan det så är de ju nästintill fritt fram och fuska på. |
|
|
jag tycker oavsett om jag får nån lösning på mitt problem så ska vi hjälpas åt att uppmärksamma detta angåend import osv! ta kontakt med media osv för att få stopp på detta så vanliga människor som inte kan något om bilar osv kan köpa en bil och känna sig trygg med sina köp och inte få ekonomin krossade, för som sagt det är mkt pengar som försvinner när sånt händer!! |
|
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Att regnummer hos firmor inte alltid stämmer beror på en annonsteknisk miss mellan blocket och bytbil. Inget att bry sig om, många stora aktörer har samma problem. Med vänlig hälsning, Jakob |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Angående Höger- Vänster "ombyggda" stulna bilar som passerat et Öst EU land innan,. Så hade jag en kontakt med Bilprovingen och Transportstyrelsen om detta i somras. De började med att skylla på varandra och frånsa sig allt ansvar, deras uppgift var enbart att kontrollera att bilen stämde med de uppgifter som utfärdats i Litauen tex. Jag försåg Bilprovningen med flertalet regnummer som du skulle utreda. Hej! Jag har fått din fråga angående ändring av bil med helfordonsgodkännande. För enstaka bilar finns det inget krav på helfordonsgodkännande, utan krav på typgodkännande gäller endast vissa system och komponenter. Utgångspunkten vid ändringar är att ett fordon ska uppfylla de krav som gällde när fordonet togs i bruk för första gången. En strikt tolkning att en typgodkänt bil inte får ändras på sådant sätt att typgodkännandet inte längre är giltig, skulle få orimliga konsekvenser, t.ex. montering av extraljus skulle vara omöjligt. Att fordonet är av typgodkänt typ ska därför inte på något sätt hindra fordonet från att ändras. I fråga om nyare fordon kan det dock vara mycket svårt att visa att fordonet faktiskt uppfyller samtliga krav efter ändringen. Ändrar man en bil helt att motsvara en annan variant/version (t.ex. vänsterstyrd till högerstyrd) som ingår i samma typgodkännande och använder originaldelar kan det vara ett rimligt antagande att fordonet uppfyller kraven trots ändringen. Svårigheten blir då att kunna visa att vilka komponenter som skiljer sig och att dessa verkligen bytts ut. Myndigheter i olika EU-länder har säkerligen olika uppfattningar om till vilken nivå man måste visa att fordonet är godtagbar trots ändringen. Enligt våra föreskrifter gäller ett registreringsbevis som är utfärdat i annat EES-land som intyg att en serietillverkad personbil i standardutförande uppfyller föreskrivna krav, men det kan förstås vara svårt att bedöma om fortdonet är i standardutförande. Mycket beror också på vilka ändringar som gjorts och om notering om ändringar finns på registreringsbeviset. Med hänsyn till principen om fri rörlighet av varor och tjänster måste man även ta hänsyn till vilken omfattning vi kan på nytt genomföra kontroller och provningar som redan gjorts i ursprungslandet. Med vänlig hälsning Pasi Paavola Sektion fordonsgodkännande Nästa svar. Vad jag från ursprungskontrolls sida vill tillägga är att vår uppgift är att fastställa fordonens ursprung att söka på deras identifieringsnummer i diverse register samt kontrollera äkthet och giltighet på de dokument sökanden lämnar in i sin ansökan. Vi använder informationen för att så långt är möjligt utesluta möjligheten att fordonet är stulet. Därefter ankommer det på besiktningsföretagen att de ska kontrollera om fordonet i sig överensstämmer med den dokumentation som lämnats in. I de fall vi hittar efterlysningar på fordonens identitet eller falska/förfalskade dokument överlämnas dessa omedelbart till polisen. I andra fall där har vi anledning att tvivla på det angivna ursprunget gör vi fördjupade kontroller gentemot utländska registreringsmyndigheter vilket ibland resulterar i att ärendet överlämnas till polisen för utredning och ibland så ber vi besiktningsföretaget att göra en mer utökad identifieringsbesiktning med stöd av information vi hämtat in. Att det förekommer fusk med importerade krockskadade fordon via Baltikum är ju ingalunda okänt för oss eller för allmänheten. I vart fall inte den allmänhet som någorlunda följt nyhetsrapporteringen det senaste året. Vi är väl medvetna om problemet men det är mycket lite vi kan göra för att förhindra det utom att samarbeta med skatteverket och polisen. Något lagstöd för att neka dessa fordon registrering finns inte så länge fordonen uppfyller de kontrollerbara tekniska krav som ställs vid en registrerings och kontrollbesiktning förutsatt att de redan passerat ursprungskontroll. Med vänlig hälsning, Stefan Henningsson Stf. Chef ursprungskontroll Övrigt se bloggen 2012-06 angående Bilprovinges svar. DE HAR FORTFARANDE inte hört av sig angående den utredning dom skulle göra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Blev det affär Alano? |
|
| 335'an som Alano länkade och skulle köpa låg bara ute två dagar och hade, så vitt man kunde utläsa helt okej historik. Den kom ut samma dag som alano skulle köpa den, då utan regnummer, som övriga av deras bilar men med chassienummer tydligt fotograferat, till skillnad från deras andra bilar. Om det betyder något ska jag inte dra någon slutsats av. Alano kanske har lust att ge regnumret nu när bilen ändå visade sig vara okej? | |
|
Är det bara jag som är nyfiken på alano's besök hos Birgerssons Bil? :-) Skulle vara spännande höra deras version till det vi diskuterat. Citat: Jag sa att jag ska åka dit imorgon och kolla på 335 och undersöka vad det är för skador, sen skulle jag återkomma med besked. Jag vill se saker och ting med mina egna ögon än och höra på vad företaget har och säga om fallet och berätta för er vad som har hänt. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Ja, visst är vi nyfiken höra Alano story :) Hasso, jag surrar gärna med mig dig någon dag... Jag har en mycket bättre kontakt på ursprungskontroll. Eller iallafall en som gillar det jag säger. Man kan idag inte se R/L på alla bilar, men på BMW, MB, Porsche,Ferrari, Audi , AM mfl. Och de kommer nu börjar titta på detta mer. Han fick även en lista av mig, som styrker att det kommer in massa bilar. BMW har ju i chassinumret i VDS segmentet sista siffran som 1=Vänsterstyrd, och 2=Högerstyrd. SÅ KÖP ALDRIG EN BIL MED WBA***2**********, utan se till att det är WBA***1********** |
|
Hejsan! Har varit på mässa med jobbet och har inte haft tid och skriva, så här kommer det lite info: Det blev affär, men inte på cabben tyvärr. Den hade en kille betalat handpenning på. Men jag köpte en jätte fin 335 coupe med eftermonterat M-sport, bilder kommer inom kort. Vore jätte kul om någon kunde ta fram en utrustningslista på bilen. Chassinummer PG13404. Jag har bilen kvar på firman och måste köpa vinterdäck bara. Kanon nöjd även den här gången med Birger. Ang skadorna på bilarna så var det fem bilar som var repade med något vass föremål och där stod det lite olika texter. Jag frågade fallet men dem ville inte diskutera det med mig. Dem ville gärna lösa det själva med Tylen. Dem sa att dem hade kontaktat tylen och ville träffas. Jag hoppas att ni förstår mig här, jag har gjort affärer med killarna tidigare och har varit jätte nöjd med dem, det var därför var jag så förvånad. AlanO |
|
![]() 2.226 530d G31
BMW 335i-07a, och rätten på rättsida från start :) Import från italen VIN WBAWB71040PG13404 Type code WB71 Type 335I (EUR) E series E92 () Series 3 Type COUPE Steering LL Doors 2 Engine N54 Displacement 3.00 Power 225 Drive HECK Transmission MECH Colour SPACEGRAU METALLIC (A52) Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW) Prod.date 2006-09-02 S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Selection of COP relevant vehicles S313A AUSSENSPIEGELPAKET Fold-in outside mirror S322A KOMFORTZUGANG Comfort access S403A GLASDACH, ELEKTRISCH Glass roof, electrical S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip S441A RAUCHERPAKET Smoker package S464A SKISACK Ski bag S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger S493A ABLAGENPAKET Storage compartment package S4AEA ARMAUFLAGE VORNE VERSCHIEBBAR Armrest front, retractable S4ATA INT.LEIST. SCHWARZ HOCHGLAENZEND Interior trim finishers black high-gloss S507A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC), rear S521A REGENSENSOR Rain sensor S524A ADAPTIVES KURVENLICHT Adaptive Headlights S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S544A GESCHWINDIGKEITSREGEL. MIT BREMSF. Cruise control with brake function S563A LICHTPAKET Light package S5ACA FERNLICHTASSISTENT High-beam assistant S663A RADIO BMW PROFESSIONAL Radio BMW Professional P7RSA COMFORT PAKET Package Comfort S845A AKUSTISCHE GURTWARNUNG Acoustic belt warning S855A SPRACHVERSION ITALIENISCH Language version Italian S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe S884A ITALIENISCH / BORDLITERATUR On-board literature, Italian S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP S226A SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG Sports suspension settings S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sports leather steering wheel S2KEA LM RAEDER V-SPEICHE 188 MISCH. BMW light alloy wheel, V-spoke 188 S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Seat adjuster, electric, with memory S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S522A XENON-LICHT Xenon Light S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.