|
Sida 10 av 21
|
|
|---|---|
|
Såg i tidigare inlägg att någon undrade hur dessa bilfirmor kan sälja dessa skruvade bilar. Som ni kan se i Blocket-annonserna skriver de frekvent ut "säljes för kunds räkning". Köp inte bilar på det sättet på firma! Några undrade över ombyggda högerstyrda bilar: jag har i en annan tråd varnat för denna bil som enl BMWvin ska vara RL = högerstyrd Länk |
|
|
Det är ju fanimej helt otroligt med backade BMW det finns. Ändå är detta säkert bara en bråkdel av fifflade bilar som rullar på våra vägar. Detta är ju bara BMW och hur många finns det då från andra märken? Är dessutom förvånad över att det får fortgå. Jag är helt övertygad att om man höjt straffsatserna REJÄLT för den här typen av bedrägerier så hade problemet förmodligen avtagit. Bra jobbat "Lus" och fortsätt vara en nagel i ögat på de idioter som håller på med denna verksamhet. Hoppas all här gör allt för att sprida din hemsida. |
|
|
Säljes för kunds räkning ändrar inte ansvarfrågan. Har firman förmedlat bilen har man också ansvar. Problemet är att fastställa vem som skruvat bilen. Försvaret "det hade vi ingen aaaaaaaaaning om" fungerar alldeles för bra i svensk domstol. ------- //Lövet |
|
|
Det tråkiga är att det inte är olagligt att skruva mätare på bilar. Däremot är det olagligt att sälja bilar som är skruvade utan att tala om det för köparen. Därför är det viktigt att "informera" säljaren att bilen är mätarjusterad. Hur ansvarsfrågan ligger när det är "för kunds räkning" är intressant. Har vi någon jurist här på forumet? |
|
|
Har bilen annonserats av en firma och affären gjorts upp i företagets lokaler gäller samma regler för en bil som firman ägt direkt. De reglerna är entydiga: "en näringsidkare som förmedlar en försäljning för någon som inte är näringsidkare har samma ansvar för köpet som säljaren ( 1 § konsumentköplagen)." Länk ------- //Lövet |
|
|
Glasklart, Lövet! Frågan är vad som gäller om säljaren inte "vet" att den är mätarjusterad? |
|
|
Då frikänns han. Du kan inte hållas ansvarig för något du inte känner till. ------- //Lövet |
|
|
CITAT: andreas_lofgren: "Problemet är att fastställa vem som skruvat bilen. Försvaret "det hade vi ingen aaaaaaaaaning om" fungerar alldeles för bra i svensk domstol." Det är just här problemet ligger. Sätt fullt ansvar på bilhandlaren/försäljaren oavsett vem som skruvat. Hade dessutom lagen förändrats och straffsatsen höjts rejält så hade förmodligen bilhandlarna varit betydligt försiktigare i sitt fifflande med mätare. Tyck gärna jag är enkelspårig men jag blir så jävla irriterad att dessa idioter över huvud taget får sälja bilar. In med dom i buren, höga böter och skadestånd samt näringsförbud i tio år så hade jag varit nöjd. |
|
|
Ja jag håller med! Kom att tänka på en annan sak; när man kollar ett regnummer på en nyimporterad bil står det ALLTID så gott jag kan minnas "privatimport:JA" även om bilen står på en firma och det är 0 ägare på bilen. Heter det alltid privatimport eller fular man för att slippa skatter mm? |
|
|
Kanske dags att tipsa t.ex Aftonbladet eller Vi Bilägare om de bedrägerier med backade mätare som bloggen kan påvisa? Eller kan eventuellt bloggen och Lus att hamna i blåsväder via ett reportage? För det hade varit intressant om media gjorde ett reportage om detta genom att t.ex vara spekulant på en fuskad bil, åka med bilen till BMW och ta fram historiken och därefter ställa företaget till svars. Vidare hade media kunnat undersöka om en lurad kund blir kompenserad för fusket och vad skälig återbetalning per mil anses vara (att jämföra då en kund vill ha ett återköp och får värdeminskning beroende på körsträcka). Media hade även kunnat ifrågasätta hur vissa högerstyrda bilar kan säljs som vänsterstyrda i Sverige. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
men om vi ringer till handlarna som har skruvade bilar till salu, då är de informera, och då måste de informera om det när de säljer den. Vi kan även spela in samtalet, det är lagligt. Sedan när de sålt bilen, så kan vi fråga den som köpt den, och även ge den det inspelade samtalet. |
|
Högerstyrd 335iCM -07, nyintagen, ej tagen i trafik än: Länk Länk WBAWL720X0JZ94266 ROT466 |
|
| Vill bara passa på att tacka Lus för initiativ och nerlagt jobb på detta! | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Jag har nu tagit disk med Bilprovningen. Det var mycket intreserade av detta.Det har möte nu kl 15:00. Återkommer efter det. Problemet är att bilprovningen är ingen myndighet, kan ej få access till system som ger RL,LL på bilen. (höger vänster styre). Och hinner ej kolla detta då bilen besiktigas. Dock är det kört på de som är redan reggade, det går ej riva upp det beslutet, eller det har skett 5-6 gånger sedan 1969. Dock går det låsa det framgent. Det krävs nämligen intyg från BMW om man byggt om den, och de lär ju ingen av ovan bilar ha. Jag har även varit i kontakt med transportsytrlesen's ursprungskontroll och uppmärksammat dessa. Lite svårare komma fram där. (Läs myndighet). Återkommer när jag fått feedback. AVF-479 DLM-816 DKY-305 SGG-829 ROT-466 Var med på min snabba lista nu på jobbet för ombyggda bilar. |
|
underbart att se det stora engagemanget över dessa bilar! vi får se nu hur det går med min bil osv, haft kontakt med firman och påstår att tack vare denna tråd på forumet så har firman fått sina bilar sönder repade totalt 5-6 st som stått utanför lokalen och nu anser dom att jag är skyldig till detta för mitt ut talande på detta forum suck!! och troligtvis kommer en polis anmälan görs mot mig |
|
|
tylen: Nu har jag har inte följt ditt ärende 100% men hade du kontaktat firman innan du gick ut och skrev att du ville "sänka" dem och förklarade din situation? BMW M-POWER |
|
| nej de skrevs innan i ren irritation men som sagt finns yttrande fri rätt i Sverige och lite väl att anklaga mig för skadegörelse osv! | |
|
Ja visst är det så. Var bara nyfiken på ifall du hade kontaktat dem och i sådana fall responsen du hade fått. Men att anklaga dig är väl lite att ta i från firmans sida... BMW M-POWER |
|
|
tylen: Men skit i det där som firman påstår om skadegörelse. Man kan inte bli fälld i domstol för skadegörelse för att man sagt på nätet att man ska sänka ett företag. Skulle vilja påstå att det är ett hot från firman för att du inte ska gå vidare med ditt ärende. Har du själv fått se några repor? Är en anmälan gjord? Det ligger en väldigt stor bevisbörda på företaget för att faktiskt anmäla en fysisk person för skadegörelse. Det där behöver du oroa dig över. Om några repor finns, och du faktiskt inte gjort något, så bry dig inte. Så, du har varit i kontakt med dem säger du. Hur har det gått?? Det är VIKTIGT att du verkligen går vidare med det här och tar fram all dokumentation kring din bil och ditt köp. Ta hjälp av någon kunnig om du inte klarar det själv. Eller gör det ändå. För att få flera sidor av det hela. Firmor som sådana ska inte få existera. |
|
![]() 2.226 530d G31
Tylen, kan bara beklaga. Men de lär inte komma någon vart med det. Själv har jag lagt fokus på att försöka hjälpa myndigheten att sätta stop. Alla bilar med Salvage titel, googlar de på chassinummer, skickar med bilder på hur den varit krockad om de hittar det så bilprovningen kan kolla upp detta extra. Även carfax tas på dem. Så det blir tuffare och tuffare att fuska, och låter oss seriösa får tillbaka en del av de pengar vi lagt ut på våra skönheter. (bilen alltså) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.