|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, är nybliven ägare till en bmw e60 530XI 2005 sedan ett par dagar tillbaka. Jag fick tyvärr inga vinterdäck med till bilen, så jag letar nu för fullt för att hitta ett par däck som passar. Hur är det med ET till x-drive? Är det endast däck med ET43 som passar, eller kan man ha lägre ET än 43? Sedan vad rekommenderas att köra och vad kan man köra med, 15",16" eller 17"? | |
|
Flesta jag känner kör med 8x17 et20 på x-drive e60/61 sitter hur bra som helst och är nästan rak med skärmen. däcket är som vanligt 225/50R17. Så med det vill jag säga att du ska vara på et30 +-5 :D Gällande storlek så är 16" minst på Pre LCI, lci är det bara 520d och 523i som kan köra på 16" (205/60R16 eller 225/55R16) (någon enstaka 525d kan köra med 16 men mest 17" |
|
|
Ursäkta om jag är trög, men vad menar du med 8x17? Så det behöver alltså inte vara ET43 utan det går även med ET20? ET20 verkar vara "standard" på däck. Sen så undrar jag då jag egentligen inte har någon egen erfarenhet. Bör man köra på dubbdäck eller friktionsdäck? Vad anser ni? Där jag bor brukar vi få en hel del snö. |
|
|
Hej. Det ska vara et43 (is43) till xdrive mod som jag vet. Med et20 kommer fälgarna för långt ut //jimjam |
|
| @jimjam1: nää ET20 kommer sitta som en smäck | |
|
Det listas enbart 17" och 18" fälgar för 525Xi pre LCI som har 324x30 bromsskivor så mindre än 17" är bara att glömma, ET för bakhjulsdrivna är skadligt och olagligt. Ett par exempel på fälgar och hur det skiljer mellan RWD och Xdrive. så här ser det ut för Styling 277 5er E60 ff. außer Allrad 8x17 245/45R17 ET 20 11,70 Allrad 8x17 245/45R17 ET 43 10,36 och så här för Styling 124 Baureihe Modell Ausnahme Größe Einsatz Bereifung ET kg 5er E60 ff. M5, Allrad 8x18 vorne 245/40R18 ET 20 11,23 M5, Allrad 9x18 hinten 275/35R18 ET 32 11,30 Allrad 8x18 vorne 245/40R18 ET 43 11,23 9x18 hinten 275/35R18 ET 55 11,23 Bakhjulsdrivna har ET20 för 8" och ET32 för 9" med Allrad (XDrive) har ET43 för 8" och ET55 för 9" Kika på Länk Länk Om det inte finns fälgar i Sverige skulle jag kika på ebay.de där finns det både med och utan däck i så fall köp fälgar och köp nordenanpassade däck här i Sverige personligen föredrar jag friktion men det är dina körförhållanden som avgör hur har du haft det tidigare år och vad säger vänner och bekanta i ditt område? Stephan |
|
|
Fungerar det med 225/65-17? Isåfall kan jag köpa bara däcken och lägga om dem.. Har 225/50-17 i dagsläget. Stephan: De jag känner som bor i närheten kör med dubb allihopa. |
|
|
10,9% ökad rullomkrets = ej ok. Max 5% skillnad på icke helbilsgodkända på helbilsgodkända är det vad bilen är typad för även om man nog kommer igen i Sverige i och med att bilprovningen oftast missar sådant (kan dem missa att kontrollera dragkrok eller att bilen är typad med automat är detta ingenting). Länk 225/65 17 skulle jag tro till och med tar i hjulhusen. Ofta fortsätter människor i invanda hjulspår så du skulle kunna pröva om en 4wd fungerar med friktion i ditt område jag har kört framhjulsdriven taxi i sthlmsområdet där bolaget kräver friktion och med senaste Nokian hakka så är jag positivt förvånad över hur bra dem är och inte fastnat någon gång eller haft svårt att stanna men om det är jämförbart med ditt området är svårt att veta det är upp till dig hur du vill ha det så fundera och välj dem däck som är i topp tre i olika test. Stephan |
|
| Stephan735i: är mest nyfiken på vad som är skadligt och varför det är olagligt med en bil som åker på lägre ET? | |
|
23 mm lägre ET ger en spårviddsökning på 46mm. Vet inte vad lagen säger om det, men det finns ju en registrerad spårvidd i reg. beviset. Det som är mest allvarligt är väl i.s.f. att man får en ökad scrubradie med 23 mm och det är rena lotteriet hur vägbeteendet blir. Ibland går det bra och ibland blir det tokigt. Hård bromsning på spårig väg eller olika grepp för höger och vänster däck och det rycker och drar i ratten. |
|
| 3MW: Enligt lagen får spårviddsförändringen inte överstiga 15mm. Att montera fälgar med ET20 på en E6x med xDrive ger en spårviddsförändring av 46mm, vilket är större än 15mm. Bilprovningen lär inte anmärka på det, däremot kan försäkringsbolaget klaga på det vid en eventuell olycka och minska ersättning. | |
|
Anders-72: +1 Bra skrivet! /Stefan |
|
|
Hur är det med ET14 på en E61? Mina vinterhjul är nämligen ET14. |
|
| ET14 skiljer sig endast 6 mm från orginal, så spårviddsändringen ligger inom lagen i Sverige i.a.f. Och det kanske är för lite för att allvarligt påverka styrgeometrin. Det är väl vanligt med lite lägre ET bak, om man kör med olika fälgbredder fram och bak. | |
| ok, såg iaf bra ut när jag montera dom idag. Kändes också fint under körning. tack för svaret Anders | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.