|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har funderat ett bra tag på att köpa en M5 touring men någonstans i mitt huvud så inser jag att det antagligen både kommer bli dyrt och komplicerat att reparera denna bil själv. SMG, massa elektronik mm borgar för fina men roliga problem:) I vanliga fall lämnar jag aldrig in en bil utan gör allt själv både för att det är kul och för att man sparar pengar på det. Nu när bilarna börjar bli till åren så är det kanske någon här som fixar allt själv med sin M5a? Det jag är mest orolig över är att jag hörde att man måste ha en dator för att byta kopplingen själv och ställa in den nya kopplingen. Behöver man verkligen detta? Måste man ha dator för att nollställa tex SMG? Går det att köpa/ladda ner rätt program för att klara de flesta reperationer själv på en sådan här bil? Frågan är helt enkelt om man klarar av att göra allt själv på en M5 touring utan en massa avancerad utrustning? Mvh. Richard | |
|
Jag gör också allt jobb på bilen själv. Har dock forskat lite löst om serviceåtgärder på M5 E60 och min lokala auktoriserade BMW verkstad säger att man måste "programera" in den nya kopplingen vid ett byte. Dock skulle jobbet kosta runt 25.000:- varav "endast" 5000:- är arbetskostnad och det skulle iaf jag vara beredd att ta då du bla måste ner med hela avgassystemet för att få ur lådan. |
|
|
Jag har hört att man ska kunna beställa materialet för ca 9000 kr eller till och med billigare, så jag tror det är all ide att byta själv. Och med tanke på att väldigt många som har utbytta koplingar så räknar jag kallt med att få byta koppling om jag köper en M5a. Mvh. Richard |
|
|
Man kan göra allt själv på M5/M6 touring, riva lådan är enklare till och med än andra bilar, dock behöver du en laptop/dator med INPA mjukvara och D+CAN kabel. Går att få tag på mellan 500-1500:- komplett med rätt installationsmjukvara. Då kan du göra SSG/SMG adaptioner, lära in koppling själv. Kolla/testa alla mekanismer osv. Givetvis är det lite trial/error för att hantera INPA mjukvaran , men när man lärt sig så kan man göra allt som BMW kan. Har själv sänkt bilen för luftfjädringen och kalibrerat in nya "standard värden" |
|
|
Låter ju riktigt bra om det går att få tag på material för 9kkr. Är det "märkes" grejer eller kina-skräp? Sen det här med INPA blir man ju bara mer och mer sugen på, Carsoft (som jag kör) känns förlegat och klarar inte allt jag vill göra med min gamla E38. |
|
|
M-bilar bytte koppling på min M5:a till en kostnad av 16000:- Allt material och arbete ingick. Svänghjulet var det enda som inte byttes , det såg helt ok ut! Nu har den rullat 1000mil utan problem. Tycker inte att det är speciellt dyrt. Hörde siffror på 30-40 tusen innan jag började kolla runt. |
|
|
Svänghjulet enbart kostar runt 10.000:- Så det pris jag fått från BMW på 25.000:- inkl svänghjul är ungefär samma som ditt. Bytte du i förebyggande syfte eller hade den redan hunnit börja slira? |
|
|
Priset 9.000:- är troligtvis endast för lamell och tryckplatta och förmodligen av bra kvalite. Trist att behöva byta svänghjul! Finns det någon erfarenhet på hur ofta det behöver bytas? LotecM3: INPA låter intressant! Har du någon länk till vart man hittar allt dvs dator, program och kabel för 500-1500:-? Går det använda en vanlig nyare laptop eller måste man ha serial utgång? Byta koppling för 16.000:- är ju inte direkt billigt. Kan man göra det för säg halva priset så känns det helt okej. Blir en fin solsemester för de andra 8000:-:) Mvh. Richard |
|
|
Hos Schmiedmann kostar ett original kopplingskit (utan svänghjul) 7146:- Länk Svänghjul: Länk Dom uppgifter jag lyckats forska fram så verkar det bli byte av svänghjul i 9 av 10 fall. Men byter man koppling i förebyggande syfte kanske man klarar sig undan svänghjulsbyte i större utsträckning?!? |
|
|
Den slutade funka helt plötsligt,det bara smällde till och sen fanns det ingen koppling kvar..... Efter att dom rev ner allt så var jag där och tittade. Det var nåt som hade gått av minns inte längre vad det var för nåt? Kopplingen var sliten men ej svänghjulet,det såg ut som nytt. Kollade på fakturan och den va på 12900:- Jag skruvar bil men inte min M5:an den vill jag att proffs sköter! |
|
|
Sen om "proffsen" alltid gör de bättre är jag väldigt tveksam på......haha Tror en händig hemma mekare gör det mesta bättre själv, då man är mer nogrann med sina egna saker. |
|
|
Tobba_: Visst är det så! Läser man bara på så gör man själv ett bättre jobb än "proffsen" då man är extra noggrann, och det gör inget att det tar lite extra tid, det är ju ögonstenen man håller på med. Jag skruvar själv dels för att spara pengar men mest för att jag inte vill släppa lös "proffsen" i bilen och få tillbaka den med jack i lädret, repor i lacken osv, vilket hänt såväl mig som vänner när man vänt mig till "proffsen" (Auktoriserade verkstäder för div märken) Sen finns det ju jobb som tex kräver specialverktyg som gör det omöjligt/olönsamt för oss hemma fixare att lösa det själv. |
|
|
Folk har en förmåga att tro att bmw-mekaniker är som gud.... att dom tar hand om din bil med vitrock och fina vita handskar. I själva verket står en ny utbildad mekaniker med snusen hängdes i läppen och bänder i dina grejjer så fort som möjligt för att få ihop ackordet. Sen möts du av en kundmotagare med nån dum bortförklaring varför din bil ser ut som skit när du får tillbaka den. Välkommen till din lokala bmw verkstad. Kan ni skruva med era bilar själv! Själv har jag verken tiden eller intresset av att skruva så jag får allt lämna min bil till bmw... haha |
|
| Jag gör allt som går att göra på mina bilar själv! Sjukligt motor/mek intresserad därför jag vill göra allt själv! Bytte motor på e30in ute på gården i kallt regnväder! Gjorde ett kopplingsbte på e46:an ute på gården oxå i höstas! Var ingen lek kan jag meddela:) Största problemet är ju att man inte har garage och alla jävla spindlar och myror som kröp innanför kläderna! Värsta var nog ändå när jag bytte generatorn på e46 och e30 i 30 minusgrader! Båda 2 pajjade över natten när de var 42 minus om ni undrar hur båda kunde gå sönder samtidigt! Så ja, är man nog intresserad så gör man nog de som går att göra själv! Har ingen mekvana sen förut av bmw så har fått använda AP och några kunniga medlemmar här på forumet som hjälpt mig grymt mycke! Passa på att tack er, hade ALDRIG klarat ett kopplingsbyte tex utan er! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.