|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har problem med min 320 då den stannat plötsligt 2ggr.. Första gången var i somras med ca 5L bränsle kvar i tanken. Fyllde på med 5L, startade men dog efter ca3km. Efter det tankade jag i 20 liter och sen dess har bilen fungerat i 4 månader utan strul, förra helgen va det dock dags igen. Den här gången hade den stått ute hela helgen och den starta normalt men dog snabbt (den här gängen men halv tank). Jag misstänker att det e nå skit i tanken och att soppa filtret är igensatt, va tror ni? Tyckte iof den lät konstigt på startmotorn men vette fan? Vad å vart ska man kolla först å främst? Mvh //D | |
| Lyssna om du kan höra om bränslepumpen går när du slår till tändningen, efter att den stannat. | |
Ekin |
kan ju va bränslepumpen som börjar lägga av också. men det skadar ju inte att byta filter först |
|
Min bil hackade till några gånger för ett år sedan, då hällde jag i ca 1dl tvåtaktsolja i tanken då sluta hon hacka, har kört ca ett år efter det utan problem, gissar på att det smörjde bränslepumpen, har köpt en pump men inte satt i den än. 628csi |
|
|
Ok, tack! Börjar där då så får vi se vad det ger. |
|
|
Sådär, då har ja fått igång den! ..men e lika frågandes för det! Har haft den ett dygn i varmgarage och provade att starta den, nötte som satan på startmotorn för jag hörde att den "småtände" och efter ca 45sek så hoppde den igång med lite gasjuck (fan vet om det va det som hjälpte, men starta gjorde den ju). Varvade upp den till ca 1200rpm å höll den där en minut, släppte gasen men bilen tvärdog direk. Startade den igen å den hoppade igång omgående, höll den sen uppe i varv tills bilen blev varm på tempmätaren och släppte därefter försiktigt på gasen. Tadaaa den funkar! Frågan e bara va fan bilhelvetet pysslar med? Vill ju inte sitta å torrköra i garaget resten av bilens livslängd... Mvh /Ska inte bli mek nästa liv heller |
|
|
Jag skulle göra en felkodsavläsning - kan vara t ex vevaxelgivaren som strular! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo det e nog inte en så tokig idé.. Jag har haft ett problem en längre tid då oljetryckslampan lyser efter man startat bilen och den gått i ca 15 sek, sen lyser den i kanske 10sek å sedan slocknar den... Kan det ha nått med det att göra på något vänster? En till fråga: Var hittar jag bränslefiltret? Mvh D |
|
|
När det var fel på kamaxelgivaren insug på min bil så dog bilen ibland när man frikopplade och släppte gasen vid korsningar. 628csi |
|
|
Är det gul oljelampa - isåfall är det med största sannolikhet givaren som gett upp. Mycket vanligt fel och så länge du har koll på oljenivån via oljestickan är det inget du egentligen behöver bry dig om. Givaren sitter med tre skruvar/muttrar i oljetråget och är lätt åtkomlig underifrån - om du skall byta måste du dock tappa ur oljan annars rinner den ut det hållet - så byt i samband med oljebyte. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, Ja, jag sökte på felet och insåg att den lilla gula oljekannan inte bara va mitt problem, men tack Johan för att du klargjorde det lite. Vad gäller kammaxelgivaren då? lyser det inte nån motorlampa om den skulle vara "galen"? Skulle vilja få klarhet i vart soppa filtret sitter oxå så man kan få klarhet i att det inte spökar för mig. Mvh D |
|
|
Bensinfiltret sitterunder bilen på vänstersidan (ungefär under vänstra delen av förarstolen) och har en plastkåpa över sig - enkel att lossa. Men tänk på att det är tryck i bränsleledningarna så det kan spruta ut en del bensin (använd skyddsglasögon!!!) så ha trasor i beredskap när du lossar slangarna! Om filtret inte är bytt (ingår inte i någon servicepunkt) kan det vara god idé att byta det efter så många år! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag fick ingen motorlampa när det var fel på kamaxelgivaren. 628csi |
|
|
När du kör en bil nästan tom i tanken kan det finnas smuts längst ner i tanken som sätter igen bränslefiltret. Min första tanke är (som din) - byt bränslefilter. Bästa sättet att kolla var saker och ting finns är på Länk E |
|
|
Länk 628csi |
|
|
hade du bytt soppapumpen? min bettede sej exakt lika dant. bytte pump. sedan fungerade den klockrent. inte svårt att byta heller. tar typ 20 min |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.