AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.350

Automatlåde bekymmer E65

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har en 745d-E65, 2007 som ibland beter sig lite underligt. Om man kommer med lite fart mot t.ex. ett trafikljus och tvingas stanna snabbt, kan automatlådan ge en eftersläng med "kraft" som nästan känns som man blivit lätt påkörd bakifrån. Känns som att lådan inte fattat att bilen har stannat, utan den växlar ner till ettan och skjuter på med det tryck som finns kvar i den. Sker någon 1/10 sekund efter bilen har kommit till stopp. Kör man däremot lugnt så beter den sig normalt. Någon som upplevt något liknande och hittat felet?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
RY
155
RYN
545e -21
Ett liknande fenomen upplever jag ibland när jag t ex svängt in på en parkeringsruta. Precis innan bilen stannar helt känns det som om man får en lätt knuff bakifrån, inte så trevligt när man är nära ett hinder.

Min bil har rullat knappt 300 mil så jag antog att det var något man får leva med men det kanske ändå är värt att kolla upp.
Har för övrigt den åttastegade lådan.

Tyvärr inget svar som hjälper dig...

/Ronny
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag utryckte mig tyvärr lite fel i min formulering. Det ska vara 1/10 sekund INNAN bilen kommer till stopp.

Som sagt det händer inte alltid. Bilen har i dagsläget precis passerat 12500 mil och jag överväger ett olje/filterbyte i lådan. Delar eller hela mjukvaran i bilen uppdaterades i somras i samband med språkbyte i röststyrningsmodulen. Vet tyvärr inte om växellådans mjukvara blev uppdaterad i samma vända. Det här känns som en bugg då den fungerar perfekt i övrigt.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lite svårt o veta vad ni menar, men låg oljenivå kan ge liknande symtom då pumpen suger luft när man bromsar in, när den sedan suger i sig olja igen så hugger det till. Men det brukar ofta ge symtom som rusande varvtal samtidigt.

Har bilen gått 10000mil är det absolut inte överflödigt att få oljan kollad.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
PJ - vanligt problem på e65 tyvärr.

Hade likadant problem på min - fick oljan bytt och programvaran upgraderad. Blev en hel del bättre men försvann aldrig helt.
Det finns till och med ett internt BMW memo om saken, kan dock inte hitta det i datorn just nu.

finns massor att läsa om på internet, här tex: Länk

//PB

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Snubblade över det här Länk
Någon som har haft liknande problem som ovan och har kollat "ryckutjämnaren" (eller är det den klassiska hardyskivan)?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Återkoppling på mitt tidigare problem.
Hardy skivan bytt och problemet är nu löst :)

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.