|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har just funnit att jag har BMW orginal immobilizer monterad i min bil. Killen på BMW sa att orginal immobilizer kom först 1996 vilket var helt fel. Så jag gick och köpte ett komplett larm istället, hade ju bara behöva koda om immobilizern. Men men... Nu till min fråga: Jag har flera extra kontaker i motorrummet. Två mindre orange boxar, 4x4cm. Dessa är fastsatta men specialskruv. Det sitter på varsin sida om motorn. Sen har jag också dubblahuvkontaker. Kan jag ha komplett larm monterat? Hade BMWs orginallarm, 1994, inga kodsändare? Tacksam för svar då jag inte vågar lite på BMW. Dom vill ju bara tjäna pengar..... grrr.. | |
|
Har du Airbag i bilen? Kan det inte vara så att de små oreanga boxarna är givare till den? Så är det på min 52iT -93 iaf... Min sida: Länk |
|
|
xpoze: Killen på BMW hade fullständigt rätt med följande exakthet. Alla fabriksproducerade bilar from 03.95 har fabriksmonterad immobilizer. Bilar producerade fram tilll det datumet hade inte det. Om sedan någon av bilens tidigare ägare har eftermonterat en orginal eftermarknadsimmobilizer det är ju dock frågan. Rimligen bör då denna ha en extra kodnyckel av något slag. Jag tycker du bör sluta gnälla på BMW och skaffa korrekta fakta innan, de har ju gett dig info om din bil. BMWs orginallarm 1994 har en fjärrkontroll och kännetecknas av en liten röd diod, som en lite bulle framför växelspaken där raden med ev. knappar sitter. Går du till BMw och beställer ett registerutdrag på din bil får du redan på fabriksmonterade utrustningen, kostar ngn hundralapp eller två. Om den är import kan en svensk instruktionsbok också vara en bra detalj att skaffa. Dom vill tjäna pengar för att kunna ge service även i framtiden. Serviceboken, om det är orginalbok så sitter all fabriksmonterad utrustning i form av koder på 3:e eller 4:e sidan. Asken |
|
|
Asken: Servicekillen, som för övrigt bara stod i kassan hade visst fel. Så han borde läsa på om han skall ha ett sådant jobb. Man tar ju för givet att det han stämmer är sant. Han sa nämligen att BMW inte hade någon immobilizer innan årsmodell 1996, vilket är fel då min är från 1994. Han sa också, vilket gjorde att jag inte rev ner bilen och kollad så det stämde, att BMW:s immobilizer är monterade i (läs inne) i startnyckeln. Vilket gjorde att jag, om jag hade installerat en orginal immobilizer, hade fått en ny nyckeluppstättning. Så kom inte å säg att jag inte har fakta!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.