AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.563

Hjulen i luften eller inte vid byte av framvagnsdelar?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har beställt framvagnskit 25-10105 till min E39 528iA Touring -97 från www.clausautoparts.se.
Spelar det för någon av delarna någon roll om hjulen hänger i luften eller står på marken när man drar åt skruvar och muttrar?

Jag ska naturligtvis göra hjulinställning efter bytet.

___

Min bil: Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ska stå i normalt läge, dvs på marken, annars slits bussniganrna ut i förtid, då gummit ständigt är vridet.

Fast man behöver ju inte ha hjulen på marken, man kan ju ha pallbockar under bärarmarna.
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Hjulen skall vara i "körläge", precis som Isåkare skrev. Däremot blir det inte helt riktigt med belastning under bärarmarna då fjädern inte trycks ihop tillräckligt (hävarmen som länkarmen är blir för kort). Klossar under hjulen eller domkraft under hjulnavet krävs för det skall bli rätt.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har tillgång till lyft som också kan lyfta upp bilen "på mitten". Så då monterar jag allt men drar åt skruvar och muttrar när den står på hjulen?

Och hur är det med konorna - är det OK eller inte att fetta in dem för att underlätta demontering vid nästa tillfälle? Jag har köpt billiga grejer och räknar med att byta igen om något år. När jag bytte länkarmarna sist var det ett h*****e att få loss dem.

___

Et
153
Etoda
523iAT -98
Har du lyft, mät avståndet mellan centrum hjulnav och skärmkant innan du lyfter upp bilen så du får måttet med "normalläge" på fjädringen. Lyft sedan under hjulnavet med växellådslyften till dess navet är i samma höjd från skärmkanten som när bilen är i körläge. Dra åt allt. Klart.

Du skall INTE fetta konorna till kullederna. Hela poängen är att de ska sitta fast. Skaffa istället snorbilligt verktyg i form av brytgaffel (Länk eller lite dyrare spindelledsavdragare (Länk eller Länk om du inte vill förstöra den spindelled du delar. Med rätt verktyg tar det max 5 min att dela en spindelled. Jag har båda de två första varianterna i gararaget och de funkar utmärkt på framvagnen på en E39. (Det brukar dock smälla kraftigt när leden släpper, så använd hörselskydd...)
Et
153
Etoda
523iAT -98
Länkarna igen då de inte funkar ovan (idiotsystem...):
www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Brytgaffel-191240/

Länk

Länk

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, tack.
När jag bytte senast gick 2 avdragare sönder och det slutade med att jag och 3 för mig okända män i nästan en timme turades om att slå på en brytgaffel med slägga...

___

on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Prova att ge på fästet värme med gasol model mindre, än bättre om du har riktiga acytylen/syre tuber med rejält munstycke .
Lite värme och brytgaffeln med något rejält slag med en slägghammare så skall en som sitter fast bra lossna lätt .

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Efter att ha läst genom tråden vill jag uppmana till försiktighet i ett par fall:

1: Om man med en växellådslyft lyfter upp hjulnavet till sitt normalläge så avlastar du hela det hörnet av bilen från lyften.

2: Gassvets/ acytylen-oxygen är väldigt häftigt på en upphängning i aluminium. Dels p.g.a. låg smältpunkt och dels för att aluminium har nästan dubbla temperaturutvidgningskoefficienten mot stål. Och jag har för mig att det sitter stålsäten för konorna i spindeln och med värme kan det dela sig på fel ställe så att sätet sitter kvar på konan och släpper ur spindeln.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det borde gå bra att få loss den här gången, smorde in konorna med lite kopparfett sist.

___

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

E39 har ju inga konor utan stora runda säten, jag hade inga som helst problem att byta på min fd 528, samma på min 745 btw.

Jag brukar skruva ihop allt så man kommer åt, sen kör jag upp på ramp eller liknande och drar åt de skruvar som behövs.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inga konor? Hmm, är du säker på att det delat sig på rätt ställe då, för jag har då konor både på styrleder och spindelleder.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Eller du kanske menade bussningarna Japmax?
Et
153
Etoda
523iAT -98
Anders 72> Det är stålhylsor med kona i hjulspindeln av aluminium. Och ja, de kan ge sig av vid felaktig behandling. Jag har gjort bort mig grovt en gång och fick byta hjulspindel... Vad gäller värme håller jag helt med dig. Det går dock att värma, med viss försiktighet, just på kulledens bult och mutter (som måste vara helt lossad först) med bra resultat.
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Tänkte om man klarar utav att skruva , så kanske man har förstånd hur man använder värme till olika material oxå .
Men glöm det alternativet i stället , så slipper de som inte förstår sånt förstöra något !

Et
153
Etoda
523iAT -98
one way> Förstånd att skruva får man genom erfarenhet, ofta dyrköpt... Om någon kan ta sig fram och lära sig mer, utan att behöva ta den dyra "lärpengen" själv, är det bara positivt tycker jag. Hela poängen med forum av detta slag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
+1. Jag delar gärna med mig av sånt jag endera läst, eller erfarit själv. Och märk väl, jag sade inte att man skulle rata något av sakerna jag tog upp. Bara vara uppmärksam på vad som kan gå fel. Det är inte riktat som motargument till metoderna och jag är inte ute efter att racka ner på någons idéer, utan bara vidareutveckla lite i de fall jag tror mig ha något att tillföra ;)
on
20
one way
BMW 520d e61 -09
Är man van att meka .trula o småvålda med vetskapen och kunskapen hur man kan vara hårdhänt på rätt sätt . Så kanske mitt alternativ/förslag var dumt för oerfarna.
Jag själv goda erfarenheter av värme då det sitter mer än fan . så det var därför jag nämde det.
Så det var därför jag sa glöm det om man nu inte har kunskapen. Inte för att vara bitter
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Ett vettigt tips jag fick på autopartner i skövde är att bara lossa muttern på spindeln ett varv eller så så slipper man att metallbussningen i spindeln följer med spindelleden ut. Gjorde detta misstag och hade väldiga bekymmer att få i bussningen igen.
När jag sen drog åt allt igen så stod karossen på pallbockar medan jag hissade upp hjulnavet i rätt höjd med domkraften. Detta rekommenderar jag INTE!
Kändes livsfarligt.
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Ursäkta, skrev visst inte färdigt.
Glömde säga att ovanstående tips gällde när man använder brytgaffel.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Värmeskillnader kan vara väldigt användbart. Allra helst när det gäller att få ihop delar. Lager och stålbussningar som skall in i hål kan man lägga i frysen dagen innan t.ex. Sen är det lite bråttom när de skall i bara innan värmen i delarna utjämnar sig. Man tjänar den eller de hundradelar som utgör skillnaden mellan skjut- och greppassning. Eller har man en lagerhus, hjulspindel eller annat med lagersäte kan man skicka in det i ugnen på 100 grader i någon timme om inte frugan har nån stek i förstås ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.