AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.524

Inget dimljus utan halvljus på E36.

Pa
24
PatrikeN
316i Compact -98
528i Touring -00
320i Touring -01
Jag upptäckte idag att halvljuset på min Compact måste vara på för att dimljuset skall fungera, det rimmar inte helt rätt. Det är halvljusautomatik på min bil och den är svensksåld. Har någpn annan råkat ut för samma sak?

Jag använder inte dimljuset vanligtvis, så jag har inte upptäckt det förrän nu.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Funkar inte dimljusena om du har parkeringsljuset på - det är nog så de flesta kör som vill använda dimljus istället för vanliga halvljuset om man inte har nya autoläget med ljussensor och BMWs "ringar"/angeleyes.

På min gamla cab (tyskimport utan halvljusautomatik) så funkar dimljus med antingen p-ljus eller med vanliga halvljuset på en inte med ljuset i läge av om jag minns rätt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Pa
24
PatrikeN
316i Compact -98
528i Touring -00
320i Touring -01
Nej, dimljusen fungerar bara men halvljus på. Ifall jag har omkopplaren i läge parkeringsljus så släcks dimljusen också. Jag ska följa kablaget och jämföra med elschemat. I bästa fall så kanske det är så enkelt som att flytta kabeln en pin. Det bästa vore om dimljus bara fungerade i dimljusläget och inte i halvljusläget.
Pa
24
PatrikeN
316i Compact -98
528i Touring -00
320i Touring -01
Jag ska uppdatera den här posten med att berätta felet. Ljusomkopplaren (helljus/halvljus) var av fel modell.

Upptäckte det när jag kikade i elschemat och noterade att omkopplaren inte fungerade enligt schemat. Jag hittade en begagnad på returbilen för 20kr, nu funkar det som det ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.