|
|
|
|---|---|
|
Måste fråga hur jag enklast kan lyssna på ex. vis Spotify i två av mina bilar där den ena är en 520dT 2013 som har bara standardstereon men har Komfortpaketet Business Comfort Edition och däri 6NK Bluetoothförberedelse Professional samt USB-anslutning. Ansluter ju lätt min Samsung Galaxy S3 men får inte upp låtarna på skärmen i bilen eller musiken i högtalarna, som jag fått i mina tidigare bilar med ex vis HiFi Professional DSP. Den andra bilen är en X5 35d 2009 som har 676 HiFi Professional, har dessutom navi professional, med integrerad Handyförberedd Bluetooth. Har även 6FL USB Audio. Måste jag köra med kabel? /Anders | |
| min erfarenhet av BT är att ljudkvaliteten inte duger till musik, men det kanske beror på vilken telefon man har? | |
| Jag kör på en belkin tunecast. Enkelt å billigt. Stereon i en bmw ärinte high end (som man har hemma) så det duger bra om man saknar t ex aux. Kostar 199 el 299 kr och tar 5 sek att koppla in. | |
|
Det är blåtanden och mjukvaran i telefonen som spelar roll om det skall gå att streama musik eller ej - det krävs professional och inte business till att börja med. Business är bara för telefonsamtal. Eftersom du skriver att telefonen synkas men inte musiken misstänker jag att det kan bero på vilken mjukvara du har i telefonen. Hade liknande problem med min Iphone men det löste sig när jag bytte till iOS5 tidigare i år. Misstänker att det är något liknande med Android och Samsung... I den 520dAT-12 jag hade i våras (liknande spec som din) var det inga problem att streama musiken från Spotify men jag fick inte heller upp låttitlarna från telefonen som jag får i X3 (har Navi pro och Hifi676 i den). Eftersom jag bara hade bilen i två månader valde jag att inte gå vidare med det, men min gissning var att det berodde på Navi Pros annorlunda mjukvara - den har ju även "Cover Art" och en del andra möjligheter att hämta musikinformation. Däremot är jag inte säker på att du kan direktstreama spotify i din X5 från 2009 - den äldre blåtanden var inte anpassad för musiktjänster eller smartphones, det har skett stora steg de senaste åren! Här tror jag du blir tvungen till kabel om du inte väljer någon extern lösning eller mjukvaru uppdatering hos BMW om möjligt. Spotify premium ger möjlighet att ladda upp musik i högre kvalitet - jag tycker det funkar fint via original blåtanden men som alltid beror det ju på källkvaliteten. |
|
|
Här är en bra sida där du kan skriva i dom 7 sista siffrorna på bilens VIN och få fram vad den klarar av i fråga om bluetooth m.m Länk |
|
|
Tack, jag har precis i veckan bytt till Samsung Galaxy och idag var jag ute i M5-an och den har ju extra allt på nästan alla punkter inkl HiFi professional DSP och Bluetooth Professional och där fungerade det ju fint att streama (precis som det innan gjorde med Iphone 4) däremot så ser jag inte låttitlarna men det är inte så viktigt. Den kommer dock inom kort att ställas av och då blir ju behovet att köra i de två andra bilarna och det vore ju konstigt om man skulle behöva kabel till F11-an. Kanske lika bra att ringa till Novation och kolla. Musikkvaliteten tycker jag är helt okay från Spotify, har nog bara standard Spotify, det följde med ett år gratis när vi flyttade in i huset i april iom Telia Fiber. Kanske är läge att uppgradera abonnemanget i vår när kosta-gratis tar slut då. X5-an får jag väl antagligen köra med kabel då, har nog en kabel liggande för detta, frågan är dock var :-) /Anders |
|
| Anders: Spotify ÄR gratis så det är troligen premiumversionen du haft hela tiden eftersom detta är det enda som funkar i mobilen. Dock brukar man behöva ställa in om man vill ha högupplöst musik i spotifyprogrammet. | |
|
Jo jag ser nu i mailbekräftelsen att det är som du säger Kristoffer, Spotify Premium. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.