AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.485

Tack besiktningen

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Har ägt min E39 i över ett år nu. Köpte den av en gammal dam som jag klippte gräset för. Älskade den på en gång, och har lagt ner otroligt mycket tid och pengar för att få den i bra skick.

Första besiktningen fick den underkänt på parkeringsbromsen. Var och bytte parkeringsbromsbackar hos en känd verkstad för 2500kr, och den gick igenom besiktningen. Nu var jag på besiktningen igen, några få månader efter parkeringsbromsbacks-bytet. Och gissa, såklart fick den underkänt på parkeringsbromsen.
Berättade för den sura gubben att jag har lagt ner alla mina pengar och min fritid på bilen, och att E39 är känd för att ha en svag handbroms, och att det inte var mitt fel. Förklarade att om jag drog handbroms högt upp och hade i en växel, så stannar bilen på plats.
Då sa han "det där får du ta med verkstaden". Jag svarade med "Jaha, ska jag be dom byta samma bromsbackar som dom gjorde för 3 månader sen?"

Jag är studerande och har verkligen inte gott om pengar, men jag försöker få bilintresset att gå ihop. Just nu känner jag bara för att sälja den eller ställa av den.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Åk till verkstaden som gjorde jobbet och prata med dem så fixar de till det på garanti. Den ska inte ta högt upp om allt är schysst.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ett par saker man behöver göra rätt för att p-bromsen ska fungera korrekt. Du behöver inte köpa nya delar troligen. Det som behöver göras är:
1. Pilla isär länkaget som pressar mellan backarna och tillse att det löper lätt. Smörja med lite kopparfett är bra.
2. Släppa helt på wire-spänningen vid justering av backarna bak. Ställ åt respektive justeringskugghjul bak tills bromsarna nyper. Backa sedan 12 kuggar och spänn wirarna tills bromsen tar på 3 snäpp på spaken.

Har verkstaden gjort rätt, ska du ha en godkänd p-broms efter 3 månader. Du får väl försöka få ett bra "good will-pris" på ett återbesök om du inte skruvar själv.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Exakt som olaO säger. Det ska dom allt styra upp om det är såpass nyligen bytt.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Fan vad schysst för tipset olaO! Ringde ner till Schmiedmann i Kungsbacka, och jag fick en tid om en timme! Snacka om bra service. Hoppas dom löser det.

Tack!
Du kan inte pröva det genom att ha växel i den ska stå still utan växel.

Och det där med att E39 har svag handbroms stämmr inte, utan beror mest på att den som bytt inte har justera in dem.
Spaken behöver man aldrig röra och det är för spelet.
När man har av hjulet så finns det en justerskrv som nås genom ett bulthål.
Justera in så den ligger precis innan det börjar ta.

Gör man detta varje gång man skiftar däck vinter resp sommar så har man aldrig några problem.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, delorian. Man släpper wirarna och justerar enl. vad jag beskrev ovan. Om man hela tiden justerar slitaget med justerskruvarna bak, hamnar till slut länkaget i sitt ytterläge och då får man problem med bromsverkan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men det går till nöds förstås, några gånger..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.