|
|
|
|---|---|
|
Hejhej! Sitter och funderar på om man ska köpa 0W-30 eller 5W-30, gäller motorolja till en N53. Vad tycker panelen? Vilket är bäst att köra på, året runt? /B | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
0W är alltid bättre än 5W när det börjar bli kallt. Den har lägre viskositet, dvs den är mer lättflytande. 5W är inte dåligt det heller, fungerar ganska bra tex i Skåne. Men längre upp i inlandet där det kan bli riktigt kallt och bilen står ute så är 0W att rekommendera. Kallstarter sliter enormt på motorer. 0W fungerar självklart lika bra på sommaren. Så om du vill förenkla, köp bara 0W. Eller kanske gör som jag, byter alltid olja vid vinter/sommardäck-byte. Då är det ju enkelt att ha en uppsättning 0W olja och en 5W olja. |
|
Tycker att frågeställningen är lite för enkelt utformad! Vilka oljor står du och väljer mellan? Lågviskösa oljor med låg skjuvstabilitet bör du inte använda annat än i motorer som specifikt är tillverkade för sådana oljor - dvs. oljor med kvalitetsklass ACEA A1/B1 alt. A5/B5. Och sådana oljor finns i båda ovanstående viskositetsklasser! Men generellt brukar 0W-oljor vara äkta syntetoljor medans det finns en del EHVI-oljor med viskositet 5WXX, och i de fallen är syntetoljorna av högre kvalitet generellt och har i princip alltid lägre flytbarhetstemperatur och pumpbarhetstemperatur. Dessutom får man gå in och kolla varje olja specifikt då de kan ligga nära viskositetsklassningsgränserna - dvs. i praktiken kan t ex en 0W40-olja ligga väldigt nära gränserna för 5W30 etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag utgick ifrån att trådskaparen hade två godkända oljor att välja mellan, en 0W och en 5W - men kanske var lite naiv? :-) @Bmwryttaren : Vilka oljor gäller det (och vilken bil)? |
|
BMW 325i, Touring E53 e91 -10 Motor (B) (N53) Bäst EDGE (FST) 0W-30 Bättre EDGE (FST) 5W-30 Bra Magnatec 5W-40 C3 Det är enligt Castrols hemsida. För er som inte visst, kan man kolla där med. Länk |
|
|
N53 ska det vara. |
|
|
Vad är det för skillnad på? Castrol EDGE 0W-30 FST och Castrol EDGE Professional BMW LL04 0W-30. Båda är ju BMW LL04 klassade? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför ska du ha Castrol ? skillnaden mellan 0W-5W i temperaturnivå är marginell så det lär inte spela nån roll om du inte har -30-40C konstant. Google är lämpligt att använda om man vill ha specar på olika oljor och vad som ska vara skillnaden. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Genom att läsa produktdatabladen och produktsäkerhetsbladen drar jag följande slutsats: Edge 0W30 är en äkta syntetisk olja med lägsta flytbarhetstemperatur på -57grader Celsius. Edge 5W30 är en mineralisk högraffinerad EHVI-olja med lägsta flytbarhetstemperatur på -42grader Celsius. Viskositeterna skiljer bara marginellt mellan dessa två oljor vid 40 och 100grader C, så det spelar inte så stor roll. Om jag skulle välja mellan dessa två oljor skulle jag tveklöst välja 0W30 på grund av att det är en äkta syntetisk olja med alla de bättre egenskaper det medför, vilket inte 5W30-oljan är! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Johan. har du nånsin funderat på ev skillnad av oljans motstånd mot kondens när det gäller oljans grundsammansättning det du kallar äkta o oäkta syntetoljor oljor med "Äkta" mineralbas delsyntet osv. BMW Norge sägs ju tex skippat Castrol pga alla frysta vevhusventilationer. (äkta olja är ju engentligen en mineralolja i min ögon:) även de är totalt ute förutom till old classic cars. Nått "syntetisk" kan aldrig vara äkta i mina öron , känns som Lulu Carters kalle anka läppar med flytspackel i. Nu säger jag inte att en helsyntetisk olja är dålig absolut inte, men dessa longlifeoljor och långa servcieintervaller och frysna vevhusventilationer kan det mögligen vara olika egenskaper i grundsammasättningen som ger olika egenskaper, en del drabbas hela tiden medans andra gör det aldrig och nu inte helt beronde på körsätt. Konstant verkar ju BMW servade bilar tillhöra en hög kategori genom åren. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tänk om man kunde göra ett automatiskt oljelock som släppte på trycket när man stänger bilen - vips alla kondens försvinner när man stänger av bilen och frusna vevhusventilationer är ett minne blott. :) |
|
| Kondensen försvinner inte för att du öppnar oljelocket tyvärr. Det hänger kvar i ventilkåpan och fryser till is när motorn svalnar. Det bästa är att försöka hålla uppe temperaturen i ventilkåpan och även i vevhusventilationen så att vevhusgaserna stannar i gasform tills de ventilerats ut. Det kan man göra genom isolerad ventilation, täckt grill och i brutalfall isolera ventilkåpan. | |
|
En tänkbar anledning till att tunna oljor får problem med BMWs (och andra märkens) vevhusventilation är just p.g.a. att oljan är tunn. Tunn olja innebär bra flöde och bra smörjning vid låga temperaturer. Detta skapar också mycket oljedimma som mixas med vevhusgaserna. Vevhusventilationen skall separera emulsionen och med kalla komponenter i vevhusventilationen kan det bygga is. mvh/ Anders |
|
|
Hasso, en "äkta" syntetisk polyalfaolefin-baserad motorolja (de vanligaste bland de äkta syntetiska motoroljorna) är egentligen en superren mineralolja. Ur raffineringsprocessen tar man ut de kortaste kolvätekedjorna (etylen) och sedan bygger man ihop dessa korta kolvätekedjor i en kemisk process så att de får exakt den längd man vill ha. En högraffinerad hydrocrackad mineralolja (EHVI, VHVI XHVI eller UHVI) får man genom att raffiera vanlig råolja och sedan hydrocrackar man de längre kolvätekedjorna så att de blir kortare (dvs. i princip gör man tvärtom mot PAO-oljor) och har fått den längd man vill ha - men dessa oljor blir inte lika homogena i kolvätekedjornas längd - dvs. det finns en mängd kolvätekedjor som är kortare än önskat och en mängd som är längre än önskat. Kort uttryckt är en sådan olja inte lika "ren" i sammansättningen, även om den är mycket "bättre" än en olja som bara är raffinerad (gammal "hederlig" mineralolja). Högraffinerade hydrocrackade mineraloljor är också mycket billigare att tillverka än äkta PAO-oljor, vilket gör att de dock kan vara väldigt prisvärda om man inte blir lurad och betalar samma pris som man skulle gjort för en äkta PAO-olja. Anledningen till att jag använder uttrycket "äkta syntetolja" är att vissa (rätt många) oljetillverkare använder begreppet "syntetisk" även för högraffinerade mineraloljor - och prissätter dem som om de vore äkta syntetiska oljor. Helt klart är att vissa oljebolag måste ha stora vinstmarginaler för dessa mineraloljor! Jag vet inte varför vissa oljor är sämre än andra ur kondensvattenproblematikens perspektiv. Jag är dock ganska övertygad om att de långa serviceintervallen är en stor bov i dramat. Ett problem med PAO-basoljor är att de är dåliga på att lösa andra substanser (inklusive vissa additiv), därför använder man sig oftast av en viss mängd esterbasoljor som ett additiv, där esteroljans främsta uppgift är att binda sig till andra additiv (esteroljor binder sig lätt) för att sedan blanda sig med PAO-oljan. Kanske kan det vara så att oljor med "för lite" esterbasolja i, är sämre på att binda vattenmolekyler också!? Har du någon "statistik" över vilka oljor som ger mer problem än andra? Det vore intressant att höra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
vintertest oljaLänk Samt en kallareLänk mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.