AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.288

Tjuvström eller vad tror ni?

Sida 1 av 2
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Hejsan min bil har som sakt börjat dra tjuvström tror jag. Har ett helt nytt batteri som under en natt töms och jag har mätt med multimeter och kollat hur många ampere det drar och jag fick upp mot 5.7 A vilket e sjukt mycket och jag har dragit alla säkringar och det är bara en säkring som gör skillnad och då sänks amperen till 3.5 ca...

Då är frågan vad tror ni det kan vara som kan tömma helt nyladdat och nytt batteri under en natt?

har provat med ett annat batteri med samma problem där..

Sedan underar jag om någon vet om det finns en översättning till vad alla säkringarna går till på en bmw 325i e36? den är tyskimporterad.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Ett tips med E36:an, just sedanen har problem med att kablaget till bagageluckan blir skavd, vilket kan resultera i ditt problem med en stor strömförbrukning, en sådan stor strömförbrukning tyder på nån form av kortslutning.

Absolut enklast är att du drar ut samtliga säkringar, medans du gör mätning och därefter sätter dit dem en och en, har du fortfarande belastning när samtliga säkeringar är ute så är det garanterat kablaget mellan batteri och säkringsbox som har kontakt mot jord.

Då kan du i sådana fall mäta resistansen mellan pluskabeln och jordkabel (när samtliga förbrukare är bortkopplade genom att ta bort säkringarna), där bör det vara oändligt motstånd >1Meg nu har du nånstans runt 2 Ohm mellan plusmatning och jord.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Prova att koppla bort generatorn ,det enda som går direkt till
batteriet.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Okej då ska jag prova detta i veckan, är generatorn svårt att plocka bort?
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Jag har redan provat med att ta bort en säkring i taget men jag har fortfarande belastning efter jag har provat med alla.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Brukar alltid rekommendera att mäta batteriet! 12,5v avslagen och 14,2-14,5v på tomgång ska de vara! Är de under 14v då är de nåt med generatorn, oftast laddregulatorn som är slut! Kostar nån hundring och får att byta själv! Som sagt, alltid över 12 avslagen och över 14 påslagen! Annars nåt vajs med laddningen.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Tja mackan, jag får rätt världen när den är på som du skrev.. men hur menar du när du skriver de förklara hur generatorn kan få en avstängd bils batteri att tömmas på en natt!? obs batteriet är ny laddat varje gång och nytt!

//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
När min laddregulator var slut så fick jag ladda batteriet varje natt! Även när jag laddat de fullt så kunde bilen bara dö vid långkörning och ej starta igen pga för lite ström! Bytte laddreg så var de problemet löst!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
När min laddregulator var slut så fick jag ladda batteriet varje natt! Även när jag laddat de fullt så kunde bilen bara dö vid långkörning och ej starta igen pga för lite ström! Bytte laddreg så var de problemet löst!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså töms batteriet helt om bilen är avslagen på 1 natt?? Isåfall så är de nog mer än laddreg som är trasigt! Då är du nog inte på rätt spår att nåt slukar hästmängder med ström
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
hej, ja exakt tyckte det skulle va lite konstigt om laddregen med tanke på att ett fulladdat batteri töms på en natt! Pratade med bmw och dom sa att jag skulle mäta med multimeter på ampere och se hur mycket den förbrukade och den skulle inte va över 0.25-0.35 iaf och när jag nu mätte fick jag upp 5.60 A vilket är helt sjukt mycket!
Jag har dragit alla säkringar och det var bara på en säkring det skönk med 2.0 A men då var det fortfarande 3.5 A förmycket.

Har ni någon ide vart man kan börja felsöka nu?

jag har en tyskimporterad bil och förstår inte på tyska så vet någon vart man kan få tag på svensk eller engelsk säkrings förklarning?

// Jocke
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Vad heter säkringen som drog 2A?
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Det finns ju bara en kabel som går till generatorn från batteriet
tar väl max ett par minuter att lossna den ,för att utesluta generatorn,
det finns ju lite dioder i generatorn som kan vara defekta,och då tror jag visst att det kan dra en hel del ström.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
det finns ju lite dioder i generatorn som kan vara defekta,och då tror jag visst att det kan dra en hel del ström.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Okej får ta och kolla om jag kan få loss denna sladen då, det var säkring 33 som drog 2A. Vet ni om det finns översättning för säkringarna eller liknande om man har en tyskimport bil. Mvh jocke
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Behöver man va under bilen för att få loss generatorn på bästa sätt?
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Det går att lossna kabeln 10 mm2 på generatorn uppifrån,ta loss batterikabel
först,se också till att generatorkabeln inte ligger mot gods,jag är inte
helt säker men jag tror det går en 4 mm2 kabel från plus till bränslepumpreläet utan någon säkring,så det kan vara en bra ide att ta
bort reläet och se vad som händer.Säkring 33 verkar gå till innerbelysn,
parkeringsljus m.m.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Okej detta blir att prova på torsdag! Tacksam för mer hjälp ! Tack
Tjena! Har även jag en 325 e36 som börjat dra tjuvström , laddar ur på 2,5 dagar (nytt batteri) har även märkt att larmet blivit svårt att slå på/av senaste tiden, det är startspärr , en röd lampa som lyser framför växelspaken som måste var släkt för att starta, kan det på nått sätt dra ström (om det är nått fel på den)
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Tja, tog loss generatorn idag och då försvann all belastning! Då måste det va generatorn eller kan de va något annat ni kan komma på ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.