|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte att jag skulle skruva på vinterdäcken idag men ack så snopen man blev när man insåg att det INTE fanns en domkraft med i bilen. I manualen beskrivs det som "finns som tillbehör hos din lokala BMW-verkstad". Wtf? Nog att man inte behöver byta däck iom punka (RFT-däck), men om man vill byta däck av andra anledningar? Måste man till verkstad då?? Dåligt! Nåväl, fram med domkraften från Biltema, ni vet den där röda.. Men vart ska man fästa den?? Inte vågar man sätta den på pluggarna (äkta plast?) där BMWs egen domkraft ska sättas för då lär pluggarna garanterat förstöras. Och inte hittar jag lämplig annan punkt heller då det verkar vara en röra av ihåligheter och plastkåpor under hela bilen. Hjulaxlen vågar jag inte lyfta från då jag under inga omständigheter vill göra åverkan på bilen. Så vad göra? Visst, hjulverkstad, men själv är bäste dräng. Så. 1) Finns det adapters till domkraftspluggarna man kan köpa så att en vanlig domkraft kan lyfta där utan åverkan? Kanske rent av på BMW? 2) Vågar man lyfta bilen på annat ställe än vid pluggarna? Handlar om E91 2012, om inte det är uppenbart. | |
|
1) Ja, finns på ebay: Länk 2) Om du har en rejält stor och mjuk jackpad så bör det gå bra. Så gör ju däcksfirmorna. ------- //Lövet |
|
| En träplanka, av modell grövre, mellan domkraften och bilens lyftpunkt fungerar alldeles utmärkt. Det viktigaste är att hela bilens lyftpunkt (plastblock) används, för annars kommer den gå sönder. | |
|
En jackpad å sen är det bara att lyfta på orginalpunkten... /Jonas |
|
|
Jag har lyft mina bilar i "plastpuckarna" direkt med domkraften i snart tio års tid, det funkar kanon. Skulla man mot förmodan skada en puck går de lätt att byta ut. Jag skrapade sönder en på min E46 för många år sedan då jag körde över en för hög kant. BMW fixade en ny på15 min vill jag minnas. /DJ |
|
| Har gjort som Chris87 säger har funkat alla gånger. | |
| Har gjort som Chris87 säger har funkat alla gånger. | |
|
Byter på däckverkstaden denna gång (280kr ok pris?) men ska köpa jackpads. Däckverkstaden trodde de hade jackpads på hyllan. Tack för info. Tycker dock att det är uruselt av BME att inte skicka med en domkraft eller åtminstone jackpads. |
|
| qsacage: Domkraften som medföljer i många bilar är inte till för att lyfta bilen vid upprepade tillfällen. Den är enbart gjord för att användas ett fåtal gånger vid punktering. Vid byte från sommar- till vinterdäck och vice versa rekommenderas alltid en riktig garagedomkraft. | |
|
Vissa bilar som har original domkraft vid köp som följer med går inte ens använda vid punktering då dessa ej går att få in under bilen vid lyfpunkterna. Undrar hur tanken är då när man konstruerar något sådant... BMW M-POWER |
|
|
Jag har alltid använt medföljande domkraft, utan problem. Antingen håller den eller så håller den inte. Den slits ju inte s.a.s. |
|
|
jo den slits visst... på vissa bilar (även BMW) är gängningen i plast... den medföljande domkraften är för nödsituationer... Jag har varit med om att den pajat vid byte (för en kompis) inte kul... /Jonas |
|
|
Min originaldomkraft höll i 2 år... Jag har kört med garagedomkraft utan pads i 7 år sen E90 kom funkar utmärkt, mest för att det inte finns plats för nått i mellan när man har dynamic-pkt. |
|
| Finns ingen domkraft eller reservhjul i Audis nya A6 heller trots att de ej har RunFlat, enbart punkaspray o 12v kompressor. Så BMW är ej ensamma om detta. Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.