|
|
|
|---|---|
|
Misstag enligt rubrik, vad blir konsekvenserna? Måste suga ur systemet och fylla på nytt? Dvs ca 30-40 ml bromsvätska i servosystemet. | |
|
Är du säker på att det var DOT5 och inte DOT5.1? DOT5 är ovanlig i Sverige och är silikonbaserad! Dot 5.1 är fullt kompatibel med DOT3 och DOT4 eftersom alla de är glykolbaserade. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan: Han menar väl att han hällt det i styrservot skulle jag tro..... | |
|
Hmm, jag tolkade det som bromsservobehållaren... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
precis, det stolliga misstaget är att jag lyckades hälla i en del bromsvätska i styrservobehållaren :( Antar det enda rätta är att tömma systemet och hälla på ny styrservoolja, men jag tar tacksamt emot mer info av någon som har koll (har vi någon petrokemist här??). Det jag gjort är väl att jag blandat in en liten del av en typ av glykol (alkohol) med en hydraulolja. Bromsvätskan (glykolerna) har som uppgift att dra åt sig vatten, medan med servooljan är det tvärtom. Ifall jag skulle hällt servoolja i bromssystemet så hade det ju inte varit bra alls, då gummipackningar osv i bromssystemet inte pallar olja. Frågan är vad mitt misstag kan medföra med en glykol i styrsystemet.. |
|
| det är klart att glykol utan smörjförmåga i systemet kan inte vara bra för servopumpen inser man ju. Vet dock ej hur mycket olja systemet innehåller. Andelen bromsvätska är väldigt liten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.