|
|
|
|---|---|
|
Plötsligt slutade handtagen att fungera. Vare sig inre eler yttre handtaget verkar kopplade till något lås. Låsknappen går upp och ned som vanligt när man använder fjärrkontrollen, men handtagen beter sig som om dörren alltid är låst. Någon där ute som råkat ut för samma uppenbarelse och löst problemet? (Börjar bli trött på att klättra in via högerdörren. Det är bökigt när man är stor, stark, intelligent, vacker (men framför allt ödmjuk)) Mvh /FB | |
|
Hej! Hade samma problem i vintras.. På båda dörrarna fram!! Vänster dörr släppte när kylan släppte.. förmodligen så frös hela mekanismen vilket är lustigt då vi inte hade mer än ca -20. Dock så släppte inte höger dörren.. Jag klurade lite på det och förberedde mig för att öppna dörren via mittstolpen(återkommer till det).. dock så kan detta vara värt att pröva först. 1. Öppna bakdörren så du når innre handtaget och bakre delen på Förardörren. 2. samtidigt som du drar innre handtaget för att öppna dörren med höger hand så trycker du förardörren snett uppåt och framåt med vänster hand samt lite utåt och lite kroppstyngd så ska den klicka loss(gjorde den för mig iallafall) Obs! inte för mycket våld så du knäcker innre innre handtaget men inte heller för lite för då det inte fungerar.. 3. Öppnar sig dörren så plocka ner klädseln och smörj låset noggrant Både i klyckan och inne i dörren, alla rörliga delar och vajrar, allt som rör sig kort sagt.. 4. Prova låset genom att slå igen klykan med dörren öppen och använd både yttre och innre handtag så du ser att klykan släpper. Gör detta många gånger innan du prövar att stänga dörren på riktigt med båda handtagen så du ser att allt glider smärtfritt och att klykan rör sig utan problem när du använder handtagen. 5. Stäng dörren utifrån och fungerar det gör du samma när du sitter i bilen för att säkra dig om att det fungerar. Gör det många gånger så att delarna blir smorda ordentligt. Jag använde WD-40 och lite köld beständigt fett som jag petade dit med en mejsel. Hjälper inte det får du gå den hårda och lite dyrare vägen. Eftersom du inte vet om det är låset det är fel på eller om det bara sitter fast så rekomenderar jag att du införskaffar en ny eller begagnad låskista. Du behöver också plattan som håller dom två bultarna som håller själva haken(kan inte namnet men du vet vad jag menar) som sitter i stolpen, bultarna(två stycken) och eventuellt "haken" 1. montera ner nedre klädesln under bältet på mittstolpen. 2. ta bort den svarta plastluckan (varförsiktig så du kan använda den igen ) sitter med sådana hullingar så du inte bryter av dom. 3. ta en dremmel eller liknande slipmaskin med med en slipsten för metall eller kapskiva och kapa av gängorna(ser ut som två utbuktningar på plattan) så får du plattan i handen. 4. ta en spetsig slipsten och bearbeta bultarna lite tills du kan putta upp dörren. Obs! var försiktig med lacken så den inte skadas!! 5. försök nu få bort "haken" från låset genom att smörja och ev. hjälpa klyckan med en mejsel eller annat lämpligt verktyg samtidigt som du drar i yttre eller innre handtaget. 6. om klykan öppnar sig och "haken kommer ut gör som i pkt. 3-5 i förregående tips ovan. 7. om klykan inte öppnar, skär av haken och ta ut låskistan och analysera om den går att få att fungera. 8. montera i omvänd ordning. OBS! tänk på att delarna måste passas in så den stänger ordentligt. Hoppas detta var till någon hjälp.. Mvh Emanuel |
|
|
Tack för tipset. Trodde tråden var död för länge sen. Har faktisk problem med höger dörr också när det närmar sig -10. Då går den inte att stänga, så passageraren får hålla igen den i vänsterkurvorna tills man fått upp värmen i kupen. (förstår inte varför jag har så svårt att ragga passagerare på vintern?) Kanske har någon tidigare ägare smort låset med något medel som inte fungerar i kyla. Då brukar man få detta symptom. För att utbilda mig inför den verkliga utmaningen med vänster dörr, så plockade jag isär höger dörr först. Insåg snabbt att man inte kunde komma åt någonting i vänstra låset utan att förstöra inredningen. Började sedan angripa problemet via mittstolpen och hittade bultarna. Har inhandlat en dremmel-liknande maskin och skall göra en attack när jag får tid och vädret samarbetar. Trevligt att se att jag är på rätt spår. Mvh FB |
|
|
Hej! Om du hissar ner rutan och sedan släpper skruven som håller innre handtadget och petar loss träpanelen så kan du rycka i armstödet på dörren så släpper klipset och du kan lyfta upp inredningen över kanten den hänger på. alternativt kan du bända klädseln lite så trillar den ur kanten den hänger på vid botten av rutan, räkna dock med att det går en del av plast klipsen som håller klädseln runt kanterna. gör du detta kommer du åt vajrarna och även möjlighet att få ner en liten sprayburk med smörjmedel som du kan spraya med. Detta ger dig även möjlighet att med en liten ficklampa lysa på låset och kika så att allt rör sig när du låser och låser upp bilen samt att c-lås motorn hörs väldigt bra så man kan utesluta så många saker som möjligt. pröva yttre handtaget när den är "upplåst" och se att mekaniken rör sig och dra i vajern för att se innre handtags funktion. Hoppas det går bra och att problemet löser sig. |
|
|
Glömde skriva att om du bänder klädseln så ska du bända uppåt på kanten som hänger ner vid rutan, alltså ner i skåran med en mejsel eller dylikt och lyft klädseln försiktigt.. Lustigt att vid samma temperaturer har vi samma problem.. En e38 sjukdom? Pröva även att rucka dörren som jag skrev i första inlägget om du inte gjort det.. sparar mycket tid, pengar och problematik om det fungerar vilket det gjorde för mig.. Mvh Emanuel |
|
|
Har faktiskt lyckats med att slipa bort skruvarna och få upp dörren. Har även demonterat yttre delen av dörrhandtaget. Är det ngn som listat ut hur f-n man lirkar ut mekanismen ur dörren? Låsmekanismen sitter ju ihop med den inre delen av handtaget via en axel och låscylinder, och försöker man lirka ut hela enheten så kilar den fast sig. Mvh FB |
|
|
Hej igen! Kul att mina tips hjälpte dig att få upp dörren, känns alltid kul när man kan hjälpa andra och dela med sig av sina erfarenheter. Ang. att plocka ut låset ur dörren så har jag inte gjort det på en BMW men på många andra bilar och det brukar vara så att mekanismen(kistan) är bultad i dörren, låset sitter med ett stort clips i dörren separat och sen styrs allt med leder och ev. vajrar. lederna brukar sitta med med speciella clips. Mitt tips är att först titta på bilden i denna länk: Länk då ser du uppbyggnaden, sen är det bara att försöka klura ut hur du ska komma åt bultar och länkar på ett bra sätt. OBS! titta noga när du släpper på något så du vet att du kan sätta tillbaka det och försök att hitta en demonterings/monterings följd som är bra och smidig. annars så brukar följanfe fungera när man kommit så långt som du gjort. 1. försök släpp lås cylindern och pilla ur den. 2. ta väck lederna och ev. vajrarna som styr lås funktionen. 3. tu ur kistan och vips så har du allt på backen. Tänk på att du kan behöva ta ur rutan i dörren, det är inte alltid men ibland beroende på åtkomst och bil. Har du försökt att smörja låset i dörren och föra klacken fram och tillbaka många gånger nu när den är öppen som jag skrev tidigare?? för klacken med en mejsel el.dylikt och använd handtagen, mejseln används ändas för att hjälpa den lite i början innan allt släpper. Skicka även in typ WD-40 el. liknande på låsets alla rörliga delar inne i dörren och om du kommer åt även kylbeständigt fett. Ju mer smörja detsto större chans att du får igång det utan att plocka isär det. Jag har inte haft ett problem med min bil sedan jag gjorde det. ett fett som fungerar i kyla är viktigt så det inte fryser till vintern. Skulle inte länken fungera kan du slänga iväg ett mail till mig så skickar jag diagramet över uppbyggnaden till dig. Min mail är: starlight_racing@hotmail.com Mvh Emanuel |
|
|
Hej Ja, jag har hittat bilden. Brukar söka på realoem. Ofta kan man lista ut hur det fungerar m. hj. a. bilderna. Tyvärr är den inte så detaljerad runt låscylindern. Tänkte försöka demontera låscylindern och se om jag kan separera låset och inre dörrhandtaget på detta sätt. (Hade svårt att se detaljer. Det var mörkt och hade böjat regna när jag kommit så långt) En oroväckande faktor är: Nu fungerar låset! När jag monterat dörrsidan och kom åt att pilla på den nedre vipparmen i låsmekanismen, så klickade låset upp och släppte låsblecket och nu fungerar det även när jag drar i vajern till inre handtaget. Hade helst velat se hur låset såg ut när det INTE fungerade, för att kunna lista ut vad som måste fixas. Om man skruvar ihop en konstruktion utan att ha hittat "the root cause" så brukar man få tillbaka problemet när man minst önskar det. Projektet utvecklar sig nog till en "total overhaul" av framdörrarna. Det är nog bäst att passa på och byta backspeglar, eller åtminstone glasen, när man ändå spenderat så mycket tid på demontering. Vet du om man kan köpa nya, och byta de idiotiska limmade plasthållarna till de plaststift som håller fast dörrsidan? Några går ju alltid sönder när man sliter loss dörrsidan. (varför finns det inte internationell lagstiftning som förbjuder plastmekanik, åtminstone på bilar med nypris över 1/2 miljon?) Mvh fb |
|
|
Hej! När jag höll på med mina lås så märkte jag att det var markant mycket mer "skit" in vid vid blecket på förarsidan än på passagerar sidan så när låset kärvade så gjorde det det ordentligt på förar sidan. det är säkert så som på min att att det antingen var skit runt blecket samtidigt som det kanske kommit in lite fukt under många år och tillslut så ärgade ytan och kärvade. Det tillhör ju inte vanligheterna direkt att man river ner dörrsidor och smörjer upp mekaniken där inne. Mina har änså länge fungerat utmärkt men för säkerhets skull så får dom en genomgång när det blir kallt igen. Vad gäller lås cylindern så tittade jag på diagramet och om du tittar på det igen så kan du se del 23. Jag tror att du måste ta väck yttre handtaget om det går och sedan ta väck hela del 23. Såg också att det var kodat så var försiktig så du inte utlöser något som skapar problem för dig. Vad gäller plast clipsen i dörren och deras hållare så är jag nog rädd för att det blir BMW orginal alternativt kolla med en skrot som slaktat BMW om dom har några eller kan plocka av några till dig. Pröva även bildels firmor av olika slag, kan ju vara så att andra bilar har exakt likadana. Mvh Emanuel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.