|
|
|
|---|---|
|
Det hela började med ASC och ABS larm på panelen,ASC försvann förståss och likaså ABS bromsarna blev vanliga. Efter mycket om och men hittade control boxen 34 52 1 164 133 (bosch 022)i vänster tröskel bytte denna till en variant från en 540i (bosch 010) då fick jag ABS bromsar en stund,men efter nån km kom larmet tillbaks. Testade givarna med diagnos OK,men fick resultat från diagnos att hydraulenhet går ej. Efter nån dag monterade jag tillbaks originalboxen(022) och allting återställdes!!! och har så varit ca. 2 veckor. Under testandet av detta konstaterade jag att bromspedalen gick att trycka i botten ända till golvet om man forcerade pedalen. Detta beteende kan jag inte minnas att jag haft tidigare så började rota i forumen och det var mycket snack om bromskrafts accumulatorn(bomben) OK en ny sån då så ordnar det sig väl(365€) men borde ju förstått att i.o.m. att jag måste pumpa 15-20 ggr för att trycket skulle försvinna i hydraulservosystemet så var accumulatorn i skick. Är accumulatorn slut så finns det inget tryck accumulerat i systemet och pedalen blir stenhård direkt. Så frågan kvarstår: ska man kunna trycka pedalen i golvet om man använder kraft? Eller är min bromskraftservo 34 33 1 161 950 kass? Kan se att det fuktar lite,lite i flänsen mellan servon och huvudcylindern. Finns inget rep.kit till servon hos BMW och en ny kostar drygt 1000€. Mvh Sören | |
|
Nja du kan ju se efter om det är detta som du efterfrågar Länk en annan fråga är har du gjort en DIS test eftersom du då bör få fram någon felkod som talar om vad felet bör vara. /P |
|
|
Tack för input,jo sett länken tidigare men verkade lite luddig i vilka tätningar som verkligen hör till min bil vill ju inte hålla på gissa och skjuva av oringar osv. då testar jag hellre med en utbytes från skroten , det finns ju även en hydraultrycksregulator i systemet som kan ha fel,men matar det inte upp tillräckligt med tryck så borde det inte krävas 15-20 tryck på pedalen för att göra systemet trycklöst DIS testet gav ingen felkod. |
|
|
Hej hittade felet på abs/asc ,det var hydraulic pump unit som inte roterar. Knackar man till den och den far ut och kör försvinner larmen,antagligen kolen i motorn som börjar bli utslitna. Fortfarande frågetecken kring pedalrörelsen dock... |
|
| Hoppas inte felet uppträdde i kombination med snöstormen...;) | |
|
Ok,nä men tusan vad snö det har kommit... De fyra kolen i elmotorn till hydraulic unit satt fast i sina hållare så de gick inte emot kollectorn,bara Att crc:a och motionera dem lite så löper det igen(kolen var inte ens slitna). S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.