AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.182

Byta Bromsolja

mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Nu är bilen drygt 6 år gammal och jag har spenderat mkt på reparationer och nu lyser bromsoljebytes lampan och jag undrar om jag kan strunta i den o fortsätta köra eller ska jag köra in till service eller kanske byta själv? är det lätt att byta själv?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är en del pyssel som involverar att man låter ny vätska flöda igenom systemet genom att öppna luftningsskruvarna vid respektive bromsok. Lättast gör man det med en vacuumluftningspump. Fräsch bromsvätska är alltid bra om man vill slippa krångel med kärvande bromshydraulik.
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Är det farligt att inte byta bromsolja? har hört att gallam olja skadar packningar t.ex. blir orolig när jag hör det
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Problemet med konventionell bromsvätska absorberar vatten. Det är därför man byter den med ett par års intervall. Vatten kan orsaka korrosion i bromsok, bromscylinder etc. vilket i sin tur såklart kan skada packningar. Visst går det väl ofta ett bra tag innan något havererar, men det är ju lite lotteri att stå över byte såklart.
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Jag förstår! om jag nu ska byta bromsolja, va ska man ha då och hur mycket?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
1 liter räcker gott och väl. Bromsvätska dot 4-5 och en bromsluftare underlättar arbetet.

/H
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det står troligen i instruktionsboken. Misstänker att det är en glykolbaserad DOT 4, vilken används i nästan alla europeiska bilar. 1 liter brukar räcka. man börjar med att suga ur all bromsvätska ur behållaren och fyller på med den nya. Sedan luftar man igenom systemet via luftnipplarna och ser till att hela tiden fylla efter behållaren med bromsvätska så att det inte följer med luft i systemet. Tändningen skall vara på för att ABS-blocket skall genomströmmas med. men man bör veta vad man gör och ha erfarenhet av arbete med bromsar om man ska ge sig på operationen själv.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dessutom är byte av bromsvätska en av de billigaste åtgärderna man kan göra på BMW. Jag betalade 600kr nånting sånt. Och då körde de igenom rätt mycket vätska.
Me
19
Megablade
525i Touring-01
Jaha, då har jag lärt mig något idag också. Visste inte att tändningen ska vara på när man luftar. Flödar det på lite fortare då också? Det går ju väldigt trögt att lufta har jag märkt jämfört med kopplingen tex.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är inte helt hundra på hur ABS-ventilpaketet jobbar. En del säger att man bör koppla upp bilen mot en dator via OBD-uttaget för att kunna öppna ventilerna och även byta bromsvätska i ABS-blocket och en del säger att det räcker med att ha tändningen på. Att det går trögare över lag beror nog på längre ledningar och mer förluster i kopplingar och krökar.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kan vara bra att byta om du ska ha kvar bilen några år. Ett bromsrör började läcka när jag körde vinterbilen till besiktningen, det var ingen rost på utsidan av rören vilket betyder att det varit dåligt med byte av bromsvätskan tidigare.
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Ska kolla med BMW hur mkt det kostar och är det mkt så får jag bita i det sura äpplet och byta själv, Inte riktigt en person med tummen mitt i handen ;-)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Vanligtvis går det åt ca 0,5 liter att göra detta. Jag gjorde det för
2 mån sedan på mon E60 och blev förvånad att det gicknästan 1 liter.
Hade inte tändningen på. Har superbromsar. Passade på att smörja glidskenor
o dyligt.

Mvh Jonas B
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
Har nån köpt en sån där avluftare? om det är nån som säljer sin för en billig peng? det är inte priset egentligen utan det att man använder den en enda gång liksom
ma
7.450
marin849
Jag kan bara svara för E39 och där gör det ingen skillnad med tändning av/på. Bromsvätskan i den delen av ABS/DSC ventilpaketet där vätskan inte flödar vid normal bromsning samt i hydraulpumpen byts EJ.

För att kunna byta även vätskan i hydraulaggregatet och inuti själva ventilerna måste man koppla upp bilen och säga åt den att starta pumpen och lufta ett hjul i taget. Detta är en mycket bra "gratis" bromsvätskebytarpump för övrigt. Öppnar man avluftningsventilen o kör igång avluftningsprogrammet så pissar det ut bromsvätska. :)

Normalt gör man bara proceduren ovan om man har mekat med själva ABS/DSC-enheten, alltså inte vid ett normalt bromsvätskebyte där man INTE har problem med luft i enheten (för att man öppnat den t.ex.) utan bara skall byta ut vätskan.

Jag byggde en bromsvätskebytare av en tryckspruta (2 liter), en billig manometer från ebay, ett bromsbehållarlock från Volvo och lite slang. Tycker det funkar bättre med övertryck på bromsvätskebehållaren (så som verkstan gör) än med undertryck ute vid hjulen. Smidigt är det iaf att bara gå runt o öppna varje nippel.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok! Tack för det klargörandet marin849!
mg
60
mgorgis
525iA Touring -06 E61
marin849: Vilken verkstad var det som tog 600kr? jag kontaktade BMW i vällingby idag och dem vill ha 1316kr! Var det en BMW verkstad?
ma
7.450
marin849
Hm, det kostade 1875kr på BMW i Hackefors Linköping för att byta bromsvätska, växellådsolja, differentialolja och strålkastarna ställdes in. Växellådsoljan var inte billig.

Om jag läser rätt står det bromsvätskebyte 457kr+moms, detta var med 15% rabatt istället för 10% BMWCS-standardrabatt. 2010-02-23.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag köpte en Avluftare eller vad det kallas för. Byggde först en av en gammal folka bagges tryckspolning på vindrutan. Alltså ett bromsvätskelock med en ventil av gummi utan kägla i. sedan slangen med gänga i båda ändar som passar en ventil på ett hjul.
Håller på att bygga ett kärl att sätta emellan bilens behållare och det trycksättande locket så man slipper lossa och fylla på för att vara säker på att ingen luft följer med.
När man har tiden så som på sommarbilen (635-86) då plockar jag även bort bromsvätskebehållaren och diskar ur gammal skit.

Mvh Jonas B.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För de som har manuell låda, glöm inte att byta vätskan i kopplinges hydralsystem när man ändå håller på och glöter.Den byts ju aldrig och brukar vara rejält geggig. Orsaken till de täta bromssvätsken som numera är vedertaget är att ABS enheten inte ska skadas av bromsolja som sugit upp fukt så ventiler mm kärvar. Innan ABSen fanns böts ju aldrig oljan annat än vid reparation av bromsrör mm, iofs så är nog tidsmarginalen ganska väl tilltagen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.