|
|
|
|---|---|
| Hej, vilken av bensinmackarnas "internet hyrbilar", de som hyrs ut för 249-269kr per dygn, har snålast bensinförbrukning? Tänkte ta en sväng ner till lund från linköping? Tror det finns ford ka, nissan note och toyota aygo hos dem - vilken är bäst och snålast vid motorvägsfart? Om någon nu har testat dem hehe :):):) Tack på förhand. | |
|
Testade en Ford Ka 249kr bil en gång Sthlm-Linköping. Den drog 0,8 i snitt. I och med att de har så små motorer är de inte alls lämpliga eller snåla för motorvägsåkning. ------- //Lövet |
|
|
Aygo eller polo, kör max 100 blås eller så att du ligger under 3000 rpm om de rackarna har varvräknare... Skulle rösta på Polon, Aygon är riktigt seg... |
|
|
Allright tack för snabba svar. 0.8 alltså. kanske det är värt att gå upp i storlek då o ta en bil för 500kr dygnet, typ en golf eller volvo v50/ diesel bil mellan klass. ska kolla runt lite till. Försöker hitta den mest ekonomiska hyrbilen (totalt) för en tur o retur resa Linköping lund. :):) En v50 drive e vore kul men har högt dygnspris...svårt o hitta den billigaste bilen. Vilken är billigast av alla hyrbils firmor. ? :):):) Tack. |
|
| Har också kört en Ford Ka runt 20 mil motorvägskörning. Den drog runt 1 liter/milen men jag blev positivt överraskad av den bekväma färden. Går definitivt att köra långt i utan problem. | |
|
Jämfört med att hyra en V50 eller liknande som kostar kanske 1000:- per dag så kan du aldrig köra igen via det bränsleförbrukningen jämfört med en Ka för 249kr på den korta sträckan. En V50 DRIVe drar runt 0,5 under samma förutsättningar. 30 mil till Linköping x 2 = 130kr i sparat bränsle... ------- //Lövet |
|
| Andreas - Allright, det avgör slaget., det blir en internet bil a la 249 kr på måndag, hehe. Ska bli intressant o se hur långt man kan komma på en tank i en så liten bil :D Jag gissar på ca 60 mil om den typ har en 45 liters tank. Ska köra utan AC och köra typ max 100 km/h :) :P | |
|
Jösses är dagens minibilar så törstiga på motorvägen? Jag körde Jönköping-Arlanda T o R med en Clio 1,2 -99, blandad hastighet mellan 110-140. Uträknad förbrukning vid pumpen blev ~0,6 |
|
|
Vet inte om alla gör det men KAn gjorde det. Tänk på att 130 km/h är ungefär 75% av bilens toppfart. Klart det drar bensin. ------- //Lövet |
|
| Har hyrt en Golf TDI bluemotion 77KW istället :) Ska bli intressant o se hur mkt den förbrukar på min lilla resa. Tänkte köra rätt mkt ecodrive. :):):) | |
| Är det motsvarigheten till A3 TDIe? Vi hade en sådan innan, den låg kring 0,45-0,5 i laglig motorvägsfart. Gick man upp till 130-140 låg den på ca 0,6. Min 320dT 177hk drog faktiskt mindre i samma farter...Som Lövet skriver - små motorer drar mycket i högre farter. | |
|
Jag har haft en V50 SS drive, den var inga problem att köra på en förbrukning under 0,5. Ofta 0,4. Samtidigt hade jag (har) en C1. som är samma bil som Aygo. den ligger på 0,86. Volvon blev såld på två timmar men C1:an har jag inte blivit av med ännu. Varken Volvo eller VW vill byta in den. C1:an tycker mycket om bensin för sin storlek. ;) |
|
|
Leffo: Du som för så lite som för fyra månader sen intalade dig om C1:an förträfflighet och köpte en. Skall du redan sälja? MVH Christofer |
|
| Har du kollat med de traditionella hyrbilsföretagen? Jag har hyrt en bil av Avis nu till helgen för 990 kr fredag-söndag, inkl fria mil. Då kommer jag få en mellanklass-sedan som t.ex. Peugeot 508, Skoda Octavia, VW Passat. | |
|
Jag hyrde en Golf Kombi för 790:- en hel helg på Europcar nyss. Inte världens roligaste bil men klart prisvärt. ------- //Lövet |
|
| Jag brukar hyra hos Sixt, då får man köra BMW. Senast så blev det en 120 diesel, från fredag till måndag morgon för 900:-, förbrukning 0,5 l/mil mestadels motorväg i 130-140 km/h. | |
| Jag hade lite tur med hyrbilen som jag skrivit om här ovan. För 990 kr hade jag bokat en mellanklass-sedan fredag-söndag. Fick istället en VW Passat kombi med 170 hk-dieseln och fyrhjulsdrift :) Snittförbrukning 0,68 med fyra personer, tillhörande packning och momsad motorvägshastighet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.