|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet de olika reläernas funktion och placering, eller som vet någon bra länk för detta. Har evighetstrassel med kondensorfläkten. "Det är bakom ratten man förstår" | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Hej, Jag har haft samma trassel som du och fått länkar till bra scheman, bl a carsoft. Nu när jag tittade på dem verkar de inte fungera. Hur lyckades du? Jag har en del pappersutskrifter hemma som jag kan ta med i morgon till jobbet och scanna in till dig. Har du kollat säkring 25 (30 A hel) och 29 (7.5 A halv) att de är hela? När du byglade tempkontakten, funkade helfart (så det inte är något fel på fläkten? Jag hör av mig angående scheman. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Hej Rolf Jag bytte motståndet, men inget mer hände så jag satte tillbaks det gamla. När jag byglar i kontakten så får jag igång högfart, men ej låg, relät klickar men fläkten startar ej. Bytte säkring igår, men jag bytte fel, jag bytte 25:an istället för 29:an Ska testa att byta 29:an ikväll. Ligger säkringen "efter" relät och stoppar flödet till fläktmotorn? Ska man felsöka själva relät? vilket relä är vilket? Ja man har tusen frågor! mvh Tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
| Jag lämnade en beskrivning tidigare, använd forumets sök funktion så hittar du den | |
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har skickat elschemor till dig via mail. Där ser du att på havlfartsreläet K21 ska det finnas ström i kontakt 87 när reläet drar. Sätt en (mycket) smal isolerad kabel i sockeln för 87:an och tryck ner reläet och mät spänningen. Finns ström där är det något kabelfel fram till motståndet. Jag såg nu att jag tänkte fel när jag räknade på motståndets effekt till AC-fläkten. Jag räknade med att 7.5 A gick till halvfarten, men den styr bara matarströmmen på reläerna. Originalmotståndet hade dock mycket mindre kylarflänsar än det jag köpte från ELFA, så jag tror inte att det blir några problem ändå. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Tack för elschema-mailet, ska titta hemma ikväll. Hur har det gått för dig med fläkten? mvh Tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
///M5T |
Lagade min tillskotts-fläkt förra året. Motståndet var på 0,5 Ohm 85W. Ersatte det med två parallell-kopplade 50W motstånd på 1 Ohm styck från Elfa. Grund-problemet visade sig vara att två av permanent-magneterna i själva motorn lossnat och lagt sig på rotorn. Dessa gick att limma med sk kemisk metall. Sen dess fungerar den klanderfritt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.