AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.770

Pendlade varvräknare 545 -04

Då har jag köpt mig en BMW 545 -04 med 13K på mätaren från firma nyligen. Nu har jag ett antal sorger med bilen och den skall in på BMW under kommande veckan, men jag vill ändå höra lite åsikter om de problem jag upplever med bilen.

Automatens funktion känns klart bristfällig. Efter att den stått hemma hos mig över natten och vid körning i uppförsbacke så växlade den upp och ned konstant, precis som om den inte kunde hålla växel under lättare belastning. Det kändes åtminstone som växlingar, medans motorbroms i nedförsbacke som körning på rak väg resulterar i pendlade varvräknare. Båda fenomenen finns på nedanstående youtubelänkar. Den motorbromsar, släpper, motorbromsar, släpper osv i omgångar. Klart märkbart och störande.

Motorbroms

Raksträcka

Utöver detta så märkte jag ett durr/skakande i bilen i hastigheter mellan 30-60km/h, mellan 1200-1500 rpm i D-läge. I dessa intervall är skakandet väldigt uppenbart, men finns också vid landsvägskörning. Det känns uteslutande i sätet, inget i ratten samtidigt som det inte alltid vibrerar. Jag ska byta tillbaka till sommardäck bara för att utesluta vinterdäck och fälg. Ett annat störelsemoment är när bromsen släpps till "dragläge", både i D som R kan bilen börja "vobbla" - den driver framåt och bakåt, men det är stundtals väldigt uppenbart vid krypkörning - parkering, korsning osv där bilen känns som om den guppar. När man sedan närmar sig en korsning/parkering och håller ned bromsen i D-läget så tar det ett antal sekunder innan spänningen släpper från lådan, dvs att man känner hur bilen "slappnar av" och slutar tvingar sig själv framåt, eller bakåt.

Tråkigt nog känns det som om momentomvandlare/lockup inte fungerar som sig bör. Men vad tror ni om detta - alla åsikter och erfarenheter är välkomna.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Utsliten lockup är vanligt på denna låda (6HP26)

Jag fick byta den på min 745, köpte en utbytes hos Danielssons Bilservice i Skå för ca 5000kr.

Jag hade dock inga andra symtom som du beskriver utan bara pendlande varvtal.
Jag fyller nog på tråden lite med annan information som kan vara relevant. Om man bortser från skakandet vid färd, vad är symptomen för en sliten momentomvandlare/lockup, förutom pendlade varvräknare? I mitt fall, kan det vara något enkelt som ett vakuumläckage, t ex? Känns trist att erkänna men bilen blåryker ur ena avgasröret. Fångade det på film. Bilen har gått varm och sedan stått på tomgången i 5-10 minuter.

Blårök

Jag kan ärligt talat inte säga om det luktar något speciellt om röken, dock. Inte heller om den drar olja eftersom jag haft den så kort tid. Säg att det är igensatt vevhusventilation - skulle det kunna orsaka problemen jag upplever ovan med växlingarna - minus skakandet?

Den hade tidigare en felkod - p0491, denna släcktes pga anmärkning från besiktningen. Det är dock ett visslande från bilen när den är kall, och jag inbillade mig att det var en rem, men nu tror jag mer på vakuumläckage nånstans. Börjar komma lite offtopic här..

@Japmax, hade du några andra symtom på att lockupen började bli dålig?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Mina symtom va att bilen pendlade kraftigt i varvtal främst när den va kall och mellan 40-60 km/h. Bilen hade då gått drygt 16000mil.

Jag började med att byta olja, ingen skillnad. Bytte då momentomvandlaren inkl de packningar och oringar som man kom åt, efter det va problemet borta.

Även jag hade lite blårök, inte i närheten av lika mycket som dig ska tilläggas.
Jag bytte insugsmembranen som va trasiga så vart det bättre. Se nedan:

Länk

Grejorna man byter finns att köpa som ett kit hos BMW för 350kr.

Tack för klippet! Det kan ju mycket väl vara pga det som den visslar vid kallstart.

Blåröken gör mig nervös - särskilt efter att ha läst andra, utländska forum. Jag lagade min gamla Audi A8 till förbannelse och det sista jag behöver är att börja byta ventiltätningar, eller annat. Hoppas bara på en ordentlig diagnos hos BMW under veckan.

Ska passa på att lägga på sommarsulorna och se om skakningarna försvinner.
Tack för hjälpen hittills!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.