|
|
|
|---|---|
|
Hej, har haft min 335 sen i juli och kan notera att det är främst det högra avgasröret som blir svart och där det kommer avgaser ur. Är det olika tryck mot de olika rören som gör att bilen vid låga varv främst släpper ur genom höger? Är detta normalt? Tack, Claes | |
|
Det kommer bara avgaser ur det ena avgasröret när motorn är kall för att värma upp katalysatorn snabbare. På min så öppnas spjället efter ca 1 min på tomgång. Noterade på min när den var ny att bara det ena röret sotades. |
|
| Det förklarar saken, tack för snabt svar! | |
|
Det sitter en liten ventil i slutröret på förarsidan som hjälper till att minska ljud nivån, den stänger vid kallstart på tomgång för att sedan öppna när "kallstarts programmet" har gått klart. Sedan stänger den utblåset igen när du börjar köra och öppnar bara vid fullgas och varvtal över 3500 om jag inte minns fel. Den är lätt att koppla ur om du vill ha lite högre ljud ur bilen, på förarsidan i bagageluckan finns en lucka, öppna den och koppla ur den svarta kontakten, detta ger dock en felkod (det blir ingen motorlampa eller dyligt) utan det syns edast med felsöknings verktyg. Ursäkta om det är en massa felstavat etc då jag sitter och skriver med mobilen :) |
|
| Synd att den försöker dämpa ljudet, det som låter så fint :) ska kolla in sladden du nämner, kanske det är värt ett försök. Tack! | |
| dd | |
|
Har en 335:a och vill byta tändstift. Tacksam för tips hur jag kommer åt insexskruven som sitter längst in och håller motorkåpan, de två främre är lätta att komma åt men den längst in till vänster verkar omöjlig? Specialverktyg? |
|
|
Bokar, detta är ju lite OT men du tar bort hela delen som sitter över så kommer du åt sen. Se länkade videon. du kommer även behöva en tändstiftnyckel som är jäkligt smal för att komma åt. Tror det skall gå att hitta något på biltema som går att använda (ev med lite modifiering) Länk /DJ |
|
|
Som Dj säger måste du ta bort "hyllan" och microfilterhållare för att komma åt. Det är sedan totalt 4 insex som håller kåpan. Jag köpte biltemas nyckel med magnet, perfekt för N54an. Tror det är 14mm varianten men dubbelkolla detta (inte tillgång till verktygen just nu). En förlängare behövs också för cylinder 5 och kanske övriga med. Dra inte åt för hårt och dra upp spolarna rakt och fint (de är ömtåliga!). |
|
|
BMW-DJ och johmei, tack för er snabba respons, jag hade mina aningar om detta. Det är ju helt fantastiskt att vi kan utbyta erfarenheter på detta viset, det var första gången för mig men inte sista. jag har fått en offert av Mekonomen på tändstiftsbyte: 6 st NGK 18-BKR6EQUP för 1242 inkl moms, arbetskostnad 1040 inkl moms, totalt 2282 kr. Bästa pris i Sverige på Bosch ZGR6STE2 som jag hittat är 1236 kr för 6 st. Egenimport från England så får man 6 st Bosch för ca 785 kr. Någon som har god erfarenhet av detta. Bosch eller NGK, vad säger ni läsare om det valet? Av BMW Uddevalla har jag blivit hänvisad till Autotech Motor i Trollhättan för effektmätning och koll av turbofunktion, företaget verkar seriöst och kompetent och har resurser för detta om man läser på hemsidan men är det någon som har egen erfarenghet från detta företag? |
|
|
Bokar, du borde kika in i denna tråden, här finns all kunskap om 335an: Länk Jag vet inte om stiften men tror att de är likvärdiga. Gällande Autotech i Trollhättan så har signaturen henke_mellerud varit där och mätt effekt på sin kärra. Kolla med honom. Personligen tror jag att han fick lite glädjesiffror från bänken men det är bara min åsikt, ta det inte som fakta. /DJ |
|
| Detta är bara vad en bekant säger,han brukar ha rätt:=) Finns bilar som knappt går frammåt på bosch, går sämre hursomhelst! NGK och denso funkar bra! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.