|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har köt en bmw och skinnklädseln behöver verkligen engöras, är riktigt grovt ingrod smuts. Grått skinn. Vet att det finns massor av olika medel, men fungerar dessa verkligen på riktigt ingrodd smuts? Jag funderar på att prova grönsåpa, kanske spä ut 50/50 med vatten..förstör jag skinnet då tro? Även taket och lastutrymmet (golvet, tyget) är riktigt skitigt. Synd på en annars så fin bil att dom inte skött om den mer :( Får drastiska ideèr att ta grönsåpa och skrubba hela inredningen hehe, men vill inte förstöra något. Tacksam för svar =D Beemoholist javisst! | |
|
1: Skrubba med disksvamp o YES 2: Rengör med läderrengöring 3: Rengör med "läder bensin" 4: VÅTSLIPA inredningen, ca 800-papper 5: Tona/färga om inredningen (om man vill/orkar) 6: Skydda/vårda lädret. Före: Länk Efter: Länk |
|
| Den här produkten har jag använt med mycket bra resultat när det gäller att få rent skitiga inredningar : Länk | |
| Beror på skicket på skinnet, skrubbar du med ett vanligt rengöringsmedel som diskmedel är det risk för att färgen lossnar för att du tar i så jävla hårt. Ta hellre läderbalsam som samtidigt rengör och skyddar. | |
| Snajdaren: Då får man skrubba bra hårt...Det som gjorde STÖRST skillnad när vi "renoverade" skinnet var våtslipningen, ja bortsett från "toningen" då... | |
|
Rengöra med bensin och färga om lädret känns som lite overkill om det bara är smutsigt! Här finns en utmärkt guide för hur man går tillväga; Länk /Masten |
|
| Man rengör med bensin för att toningen skall fäst optimalt där lädret är skavt, o det lär det vara om bilen är en 520i -88. Kolla på mina före o efter bilder på "skavet", vi våtslipade lite lagom, körde först med neutral läderfärg för att stabilisera lädret o sedan toningen, blir inte så mycket bättre om man gör det själv. Alternativet är att lämna till proffs, då kostar en omfärgning av en komplett inredning ca 8000 kr. | |
| Varför inte lämna in den till proffs, kostar nog inte mer än 2-3000:-. Vore ju synd om du gjorde fel och tid är också pengar :-) Mvh | |
|
Hej, Tack för alla tips! Har nu provat att dränka en av framstolarnba med sonax interiör clean ( pump spray) skrubbade med grov disksvamp, hjälpte INTE! Är för ingrott smuts, är förresten en BMW E39 540 Touring, inte min BMW 520 -1988 =D Får prova med YES eller saltsyra, eller salpetersyra, hehe, Funkar inte det blir det att slipa, men det är väl lite slipmedel i YES? Frågan är om jag kör på med våtslip papper, HUR färgar jag skinnet igen? Köper jag typ skinnfärg på BMW eller annan firma och sen stryker på? Tyvärr har jag ej råd just nu att lämna in plus att det är lite kul att " fixa" med nya bilen =D |
|
|
TommyV6: Du våtslipar inte så mycket så att färgen försvinner, det är rätt "tjockt" med färg! Skinnfärg köper du här (samma som vi använde): htpp://www.produktpool.com |
|
| Men som sagt, gör ALLA rengöringssteg jag skrev INNAN våtslipningen. O glöm inte att vårda skinnet efter avslutad behandling, oavsett om du tonar eller ej. Rätt länk: Länk | |
| Du kan iofs testa med kemiskt ren bensin som man kan köpa på valfri stormarknad, säkerligen mer eller mindre identisk med den "specialanpassade" bensinen som säljs via min tidigare länk. Bensinen kan göra skillnaden, men testa på ett dolt område först så den inte löser upp färgen helt! | |
|
Dawwe : ok, ska prova ALLA rengöringssteg innan, hoppas det ger med sig. Är RIKTIGT ingrott (värre än jag trodde) Men skam den som ger sig ;) Tyvärr har jag inget garage, så jag får stå utomhus, så hoppas det blir soligt och ca +18 imorgon i Stockholm! haha Tack för länkar m.m. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.