AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.674

Beslutsångest, 3-,5-,6- eller 7-serie?!

Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
Tjenare!
Till våren är det dags att köpa sig en bmw igen och jag börjar förbereda mig redan nu med att samla lite fakta och åsikter, men givetvis så ska jag provköra alla modellerna innan jag bestämmer mig.

Kan till att börja med säga att jag har haft en 320d e91 och tyckte man åkte väldigt behagligt i den.

Har även en bmw 325 e36 som det blir turbobygge på över vintern så jag är inte på jakt efter en raket som vardagsbil men vill samtidigt kunna göra snabba omkörningar.

Diesel har jag nästan räknat helt åt sidan då jag inte tjänar in skillnaden på skatten på de milen jag kör (om det nu inte blir en X20D igen, men den känns lite klen i större modeller).

Jag är väldigt imponerad av den sportiga känslan som 3-serien ger i sina bilar, i allt från e36orna till e90orna. Det är ett stort +!

En 5-serie har jag tyvärr aldrig haft tidigare, förutom en 525 xi e34, men det går ju inte att jämföra. Men det känns i alla fall som att en 5 serie är en bra avvägning av sport och komfort.

6-serien har jag aldrig ens setat i men jag tycker designen är väldigt frän! Antar att den också är en kompromiss mellan sport och komfort som 5-serien, eller har jag fel i den tanken?

7-serie har jag provkört, en e65 alltså. Underbar komfort, aldrig varit med om likande (åker ofta en X6a så man är kräsen, men e65an var en ordentligt positiv överraskning ändå). Gillar även att de flesta är riktigt utrustade.

Letar bil för runt 150, så kollar på bilar upp till 170-180 så får man väl slänga fram prutar-hornen :)

Skulle gärna få en del utlåtande kring 5 och 6 serien, varför man ska eller inte ska välja någon av dessa?

Det är alltså bilar mellan 04-07 som är intressant för min plånbok.

Tackar så mycket!

Har du familj ? Villa ? Landställe ?
Om ja på någon av de frågorna så säger jag 5 serie touring.
Där kan jag rekommendera 550 iAM en underbar bil. Se till att ha komfortstolar, navi å bra stereo och det känns som en 7 serie i komfort.
Motorn är galet skoj att släppa lös ibland.

Om nej 6 serie coupe.

Är du 50 plus så säger jag 7 serie. ;)

Är du i 20 års åldern så säger jag 3 serie. Typ 330 335 coupe.
Har du familj ? Villa ? Landställe ?
Om ja på någon av de frågorna så säger jag 5 serie touring.
Där kan jag rekommendera 550 iAM en underbar bil. Se till att ha komfortstolar, navi å bra stereo och det känns som en 7 serie i komfort.
Motorn är galet skoj att släppa lös ibland.

Om nej 6 serie coupe.

Är du 50 plus så säger jag 7 serie. ;)

Är du i 20 års åldern så säger jag 3 serie. Typ 330 335 coupe.
Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
Jag är 21 bast och bor rätt centralt. Åker upp till stugan i fjällen då och då.
En 3-serie känner jag för vissa dagar när man är på bushumör, men jag inbillar mig att en 5 och 6 serie inte är så tråkiga dom heller.

En 3 serie känns liksom lite för "enkel", jag vill gärna ha en bil som anses vara lite fläskig också, ja ni förstår säkert vad jag menar.

Så då står det mellan 5 och 6 serie. 5-serien gillar jag skarpt med m-paket och ordentligt utrustad, typ en 525 eller 530.

För att åka fort och busa har jag som sagt en e36 turbo på g.

7-serien har intresserat mig pga lyxen, komforten och att den inger ett riktigt fläskigt intryck. Det lyser ju lyx runt en sån bil! :)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
En 545/550 touring manuell och M-sport måste ju vara den optimala mull-mullbilen om man tänker 04-07 och upp till 170".

Jag missade en fin för två år sedan hos Auto Geber i Sthlm, när jag tänkt klart över helgen och ringde på måndag fm satt handlaren och skrev kontrakt :(

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hur kan man ens välja mellan så många serier?

3 serie är en liten bil
5 serie är normalbilen, fullt duglig och ekonomisk
6 serie är en opraktisk glassarbil
7 serie är en glassig 5 serie

De två sista är ofta utrustade med mindre ekonomiska motorer ska ju tilläggas.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Dagens I-lands problem!

Gillart:)
Har aldrig förstått varför man skall sitta och rycka i spaken när växellådorna är så sjukt bra som de är. Manuell är lite 80-tal för mig.
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Svarar för mig själv nu, det är körupplevelsen. Hur bra en automatlåda än blir så blir den inte bättre än en manuell.
Däremot är ju automaten mer praktisk som bruks.

Om vi ska orda om ditt bilval så verkar det ju vara viktigare för dig att ha en fet glassig bil som du kan synas i istället för en bil som praktiskt passar dig.
I så fall är det väl solklart att välja bort 3 & 5 serien.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag har automat nu efter några års uppehåll och visst är det skönt att slippa sitta och växla! Däremot kommer jag på mig själv med att ibland sitta och ha tråkigt/tänka på annat. Man "åker" bil, inte "kör".

Nu passar det ganska bra för bilen jag har nu, men skulle jag köpa en nyare BMW för körglädjens skull valde jag nog en manuell, fina automater eller ej :-)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag har själv valt mellan 1 3 och 5 serien precis nyligen.

Valet hamnade på en 520d M-Sport med komfortsäten och massa bra utrustning, varför?

177 hästaren gör att man kör sjukt billigt, M-Sport massa fin utrustning och snyggare exteriört, komfortsäten och automatlåda för att få "lyxbilen"

Kort sagt en lyxig sportig snåldiesel. 177 hk räcker gott för normal körning :) Men visst ska en Bmw ha en sexa under huven om det ska vara rätt hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.