AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
416

"Dunk" vid växling i höga farter?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag har en 540iAT-95 med adaptiv låda. Ibland när man gör kick down i höga farter eller när lådan växlar(i höga farter), upplever jag att bilen "gräppar"/växlar hårt. Upplever som ett svagt "dunk" eller glapp av nåt slag... Detta sker bara ibland. VAD VARA? Tack på förhand,
Danne

H U M A N R A G E
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
D: Åk till en aukt BMWverkstad och byt filter (genomsköljning) samt olja i autolådan. Noga att det är rätt olja. Det gör underberk för mjuk gång men kostar dock ett par kronor.
Mvh
Asken
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Trodde det kanske kunde vara en knut eller nåt, men det du säger kan nog stämma. Ska kolla upp det! Tack.

H U M A N R A G E
Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Har du DSC d.v.s. antispinn som bromsar hjulen individuellt? Då kan dunket också komma från ett bromsok som "klipper till" (undrade själv vad som lät innan jag kom på det).
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Powertoy:
Nog för att det är kräm i bitarna, men hur mycket jag än försöker kan jag inte få bakhjulen att lätta i 160... Slår inte DSCn in bara om hjuren får spinn?

H U M A N R A G E
Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det har du iochförsig rätt i, men i den farten är ju minsta gupp en källa till varierande friktion mellan hjulen, vilket (jag tror) kan ge upphov till en kort indikation i systemet. Hur som helst, jag får ibland samma dunk i hög fart på jämn väg, som jag kan provocera fram i kurva på blöt väg.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
tack för svaren!

H U M A N R A G E
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.