AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.743

ABSlampan, Parkeringsbromslampan och Antispinlampan lyser, hur hittar jag felet?

Li
4
LillErik91
328i E46 Sedan -98
Hej!
Min BMW 328i E46 -98 tände plötsligt tre varningslampor i instrumentpanelen: Antispinn, ABS och Parkeringsbroms. Som väntat med dessa tända så slutade ABS och Antispinn att fungera i samband med detta. Vad som till en början förbryllade mig mest var att även hastighetsmätaren la av (och därmed trip- och förbrukningsmätaren också). Gjorde en felkodsläsning i hopp om att kunna begränsa den manuella felsökningen en aning men då fick jag istället fram att någon "oxygen sensor" på passagerarsidan bak var trasig... har det alls med saken att göra? Vad är en oxygen sensor? De tips som jag hittade tillsammans med översättningen av felkoden var att kolla för avgasläckage och liknande och det känns ju inte riktigt relevant för ABSlampan m.m...
Är riktigt förvirrad.
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Li
4
LillErik91
328i E46 Sedan -98
Felkoden i fråga var P0159
Vad använde du för att kolla felkoder?
P0159 slow oxygen response är.
Är långsamma intervaller inom dess värden.
Jag hade raderat den för att se om den återkommer.
Li
4
LillErik91
328i E46 Sedan -98
Testade faktiskt Biltemas felkodsläsare då jag ville ha tag i snabbt. Funderar dock på att åka till en verkstad och söka felkoder med annan apparat också...
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Om hastighetsmätarn la av, så kan man ju anta att det är vänster bakre absgivare som pajat, då hastighetsmätarsignalen tas från den givaren!
Li
4
LillErik91
328i E46 Sedan -98
Tack! Har väldigt begränsade kunskaper inom ABS mm. så är väldigt tacksam för sådana här upplysningar.
Det kan ju kanske vara värt att testa att köpa en ny givare då!
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Byt vänster bak ABS givare så har du löst problemet,ofta får man borra ut givaren
men det går, var bara försiktig så du inte borra in kuggkransen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.