AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.217

Motorn tappar kraft och lådan växlar inte

nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Jag har en 3251 -09. Den har nu börjat bete sig fel. Det märks mest när jag kör på farthållaren och kommer till en uppförsbacke eller trycker resume. Under accelerationen visas då en gul farthållarsymbol, varningssignal hörs och farthållaren kopplar ur. samtidigt känns motorn orkeslös, den driver på men känns riktigt seg. Ibland blinkar varningslampan "gul cirkel med en triangel" samtidigt.
Tur i oturen så har jag en BMW Premium Selection garanti på bilen men BMW hittar inte felet, enda felkoden var kväveoxidsensorn. De bytte den men det hjälpte inte. Bilen ska in på verkstad igen nästa vecka. vad kan det vara för fel. den här gången vill jag gärna vara lite påläst i ämnet.
Felet kan även uppkomma vid vanligt gaspådrag med farthållaren inkopplad.
Det känns ibland som felet uppstår när bilen vill växla under acceleration med farthållaren på, både när gaspådraget kommer från farthållaren, gaspedalen eller via resume.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är möjligen inte så, att du har nya, mjuka vinterdäck på bilen?
Däck med väldigt mjuk slitbana kan "sudda" så pass mot underlaget, att antispinn-funktionen blir lurad och helt enkelt stryper gasen.
Prova att koppla ur DSC helt (håll in knappen tills "lampan med runda pilen" tänds helt, och se om felet kvarstår (farthållaren fungerar nog inte med DSC urkopplat, du får gasa själv!).
nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Tack, jag kollar imorgon
nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Jag kom att tänka på en sak. Felt uppstår vid iblan vid små accelerationer. Tex resume från 80 till 90 km/h. Men jag provar imorgon så får vi se.
nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Har testat med att koppla ur antispinnen. Då blir det helt annat drag i motorn.
Mina vinterdäck är enligt spc men funkar tydligen inte ändå. Läste i ett annat forum att BMW handlarna har en PDF-lista med däck (som de själva säljer) som funkar med BMW-bilar. Hur år man tag på den.
nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Har testat med att koppla ur antispinnen. Då blir det helt annat drag i motorn.
Mina vinterdäck är enligt spec men funkar tydligen inte ändå. Läste i ett annat forum att BMW handlarna har en PDF-lista med däck (som de själva säljer) som funkar med BMW-bilar. Hur får man tag på den
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Simma lugnt, det blir bättre när du kört ett tag med däcken - gummit eftervulkar och hårdnar lite efter hand. Dessutom blir gummit hårdare vid lägre temperatur.
Förmodar att du kör på RFT-däck, som har väldigt styva skuldror - det gör att däkcstommen "plattas ut" mindre, och en mindre del av slitbanan ligger an mot vägytan. Det ger mer överförd kraft per kvadratcentimeter slitbana, vilket förstärker "suddningseffekten".
Prova att sänka lufttrycket bak en aning, så brukar det bli lite bättre (0,1-0,2 bar under rek. tryck).
nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Tack för rådet. Prövar lägre tryck i däcken imorgon

.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.