AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.816

318i -03 Drar mycket olja, men går "Normalt" Vart börjar jag felsöka?

Jo
2
JoachimB
318i Touring -03
Hej! Har för ca en månad sen införskaffat en BMW 318i Touring från 2003. Redan efter en vecka började varningslampan för låg oljenivå lysa när jag stängde av bilen. Kollade stickan och såg att nivån låg precis ovanför MIN-strecket. Fyllde på så nivån hamnade en bit ovanför mitten på stickan.

Någon vecka senare upprepade sig historien, lampan började denna gång lysa under färd. Men slocknade igen efter några Km. Kollade stickan när jag kommit hem, nivån var nu åter igen nere på strax ovanför MIN.
Valde nu att göra ett oljebyte (Var dags för det) i hopp om att oljeförbrukningen var relaterad till att det var servicedags.. Böt filter och fyllde upp med ny olja, har nu kört ca 70 mil. Och lampan har åter igen tänts..

Bilen har gått 21900 mil, fullstämplad servicebok enligt intervaller. Bilen går inte ryckigt och ryker inte. Läckage har jag svårt att tänka mig att det är, då jag kollat under bilen och skyddsplasten, där det var helt rent.

Bilen har i sommras vart inne på verkstad för provtryckning av kylsystem och kontroll av oljeläckage. Även vevhusventilationen är bytt för ett år sen.

Så jag ställer nu frågan. Vad kan felet vara? Igenkoksade oljeringar? Ventiltätningar? Något annat? Samt vart ska jag börja leta?

Tack på förhand!

/Joachim
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Om det är kolvringarna så har många BMW och Saabägare lyckats fixa detta med "WD-40" metoden... Men det är väl bäst att utesluta de vanligare felen först (läckage via packningar, VV, till kylarvätskan etc).

Det som ev. talar lite mer för ringarna kan vara att det är en 318 som kan ha gubbkörts utan att fått smaka på lite urvridningar då och då, men det är bara spekulation...
Karl-Hilding
Eller så kan det vara tvärtom.
Motorn har pressats på höga varv utan att vara uppe i temperatur.
Ett par minusgrader och gasen i botten är rena fördärvet.
Har en kompis som blev förbaskad på sin Passat 2.0 för att den inte ville starta, det var 15 minus och när den väl var igång så pressade han den ursinnigt. Han skulle till flygplatsen i Ängelholm tidigt en morgon. Efter det så protesterade den stackars Passaten med att dricka olja.
Och bilen var 1 år gammal med 2000 mil på mätaren.
Karl-Hilding
Glömde skriva att oftast är det kolvringarna som fått stryk.
Jo
2
JoachimB
318i Touring -03
Har kollat i hela motorutrymmet och letat oljeläckage. Är som sagt helt torrt under motorn och i motorutrymmet. Inga fläckar syns heller på min Parkering.

Har kört och "klockat" hur mycket olja det går åt, verkar som det ligger på ca 1l per 50e mil. En sinnessjukt hög förbrukning..Det skumma i mitt tycke är ju att bilen går helt normalt, och det kommer ingen blårök från avgasröret..

Läste lite om WD-40 metoden, Kanske är något jag bör pröva. Undrar dock hur viktigt det är att ha bilen lutad så WD40 inte rinner ut genom ventilerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.