AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
763

528IA -98 framvagn

ce
10
cerber0s
528IA Touring -98
Hej!

Ny på forumet. Jag har precis köpt min andra BMW, den här gången som familjebil. Det är en 528 Touring automat, årsmodell -98 med 33000 mil på nacken. Den går fint i motor och låda men behöver lite kosmetiskt jobb (ser ut som den använts i en driveby). Den behöver också nya stötdämpare fram, vilket leder mig till frågorna :)

Sedan jag sålde den förra BMW:n för 10 år sedan har jag mest haft större fyrhjulsdrivna bilar med järnvägsräls till ram och det har funnits gott om ställen att sätta domkraft och pallbockar. Tittar man under BMW:n så ser allt så ömtåligt ut. Jag har hittat lyftpunkterna, men var sjutton sätter man pallbockar under framvagnen?

Jag hade tänkt plundra en en bil från skroten på fjäderben och stötdämpare, det står ett helt gäng här i Malmö. Vilka modeller kan man plocka från? Jag misstänker att 528an är något tyngre än 520 t.ex, men är det skillnad på dämparan? Är det skillnad på touring och sedan?

Tack!

MVH

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag har för mig att du lyfter på framaxelbalken(sitter en plast/gummikloss på mitten av denna) som går mitt under motorn ungefär och så sätter du pallbockarna under plastklossarna vid trösklarna.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Glömde: Du kan kolla vilka dämpare som har lika nr på www.realoem.com eller så kollar du bara på mekonomens hemsida el likn.
ce
10
cerber0s
528IA Touring -98
Tack för bra tips. Kollade Mekonomen. Det verkar vara samma dämpare över hela serien ända upp till 530.

MVH

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.