AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.993

Har tänkt inhandla en 645/650. Finns det problem med motorerna?

Karl-Hilding
Hej, ja som ovan säger så har jag på sista tiden blivit intresserad av att inhandla en 6-serie modell E63, 2005-07.
Jag har pratat med två mekaniker på olika verkstäder, en auk och en bilverkstad som mest servar BMW.
De säger båda att det kan bli en dyr historia och att dessa motorer är sköra.
Anledningen var ventilstyrningarna som började läcka med blårök på halsen och en dyr verkstadsnota.
De rekommenderade 630i eller 635d som kom 2008.
Vad säger ni som har bilar med dessa två V8.or? Och även ni som har 630i alt 635d. Räcker det med 3.0 motorn på 258 hk eller skall man i så fall titta på 635d?
Tack på förhand!
K-H
Karl-Hilding
Ingen med denna V8 som har haft bekymmer med ventilstyrningarna?
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
Först och främst vill jag gratulera till ditt val av bil, du kommer inte att bli besviken. Själv har jag en 645, underbar motor, och med org. M-avgassystem så mullrar den så oerhört härligt (riktigt bra ljud med 645:ans orgsystem också)!

Jag är tyvärr helt värdelös gällande mekanik etc gällande motorer och dylikt men det är relativt vanligt med oljespill. Jag bytte någon del som droppade olja som var ganska kostsam, men det är sådant som händer vid köp av begagnade bilar.

I övrigt så skall det enligt min mekaniker inte vara några större problem gällande motorn än just nämnda oljeproblem. Någon längre utläggning gällande detta kan jag tyvärr inte ge dig givet mina obefintliga kunskaper, men köp bilen och bara njut!
Karl-Hilding
Tack för svar Nitte Z4.

Skall ner till Bremen ett par dagar, inte för att kolla bilar, utan i tjänsten, men blir det nån tid över så spiller jag en stund hos någon BMW handlare.
Det är märkligt att intresset för en 645/650 kan komma så plötsligt och ändå har den funnits i 7-8 år.
Kan ju vara den otroligt fina vita 6.an som som körde om mig på E6 för någon vecka sedan och den blev kvar på näthinnan.

Du skriver att den droppade olja. Kan du precisera lite mer varifrån?
Kan ju också vara samma som jag skrev men inte vet jag om det börjar läcka olja pga av otäta ventilstyrningar. Men jag kollar upp mer så klart.

En liten rädsla har väl funnits i bakhuvudet när det gäller V8/V10.
Att allt blir dubbelt så dyrt om något händer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.