AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.744

E61 service bromsar

En liten fråga till experterna. När jag bytte till vinterhjul så såg jag att bromsbeläggen bak ser ut att vara slut snart. (jag har bara ägt bilen i 100 mil så jag vet inte när de byttes senast)

I min IDrive står det 3000 mil typ till bromsar fram/bak skall bytas.
Avser IDrive endast bromsskivor eller något annat eller är det bromsbeläggen den avser ? Skall ett bromsbelägg med bara 3-4 mm kvar hålla i 3000 mil ? Känns konstigt.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag tror det som står i IDrive avser byte av bromsvätskan väl? Borde stå i instruktionsboken kan man tycka.
Det sitter ju någon form av givare där som skall bytas i samband med att det hela byts så man undrar ju om de kommer varna eller ej. Vill ju inte köra tills oken tar i skivorna så att säga...
Ur den engelska manualen jag hade nedladdad:

The warning lamp lights up in spite of
the handbrake being released; a message
appears on the Control Display.
The brake pads have reached their minimum
pad thickness. Have brake pads replaced
immediately.

Alltså kan man köra tills den varnar men jag byter nu då det känns bättre, de gnisslar lite när man bromsar i låg fart så om inte annat vill man ju bli av med det också....skönt att man kan svara på sina egna frågor ibland. :)
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Idrive anger hur många mil det är kvar på både fram- och bak-bromsarna samt bromsvätskebyte. Dessa är angivna på separata rader. Står det 3000 mil kvar men bromsarna är slut så har kanske föregående ägare nollat ner i Idriven någon gång?
Tror inte det går att nolla utan att byta slitagegivare. Har själv bytt på e61, var tvungen att byta slitagegivare innan det gick att återställa. Det är fler typ zoner i dom det är därför dom kan räkna ner. Däremot sitter det bara på ena sidan så är det något som kärvar kan det slita mer på ena sidan annars är det bara vänta på att det blirvdax. Mvh Stefan o trevlig helg på er alla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.