|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som frågan lyder,vad hade ni valt ? X3 2,0d (f25) eller 520d (f11) ? Komfortpaket på både,automat och stora stereon för nått annat får jag tyvärr inte in. BMW FOR LIFE | |
|
Det beror ju helt på vilka behov du har och hur du använder bilen. F11 är ju en större och komfortablare tystare bil. Jag har själv en 520d touring aut M-sport F11 -13 som bruksbil och är enormt nöjd. Automat ett måste. /Anders |
|
|
Som sagt, det beror på användningsområdet. Min fru gillade aldrig F11, hon älskar att sitta högre upp och känslan man får i X3:an. F11:an lastar djupare, har komfortstolar (vilket iof inte ryms i din spec) är något mer komfortabel och roligare att köra. X3:an har xDrive, bättre utrymme i baksätet, mer "praktiskt" lastutrymme, högre markfrigång / högre sittposition om man gillar SUV-stuket. Två bra bilar, men ganska olika. |
|
|
Två helt olika typer av bilar. Är öl godare än vin? Prova båda och bilda dig en egen uppfattning är mitt tips. Föredrog själv X3 pga att man sitter en våning upp vilket jag gillar och ville ha x-drive. Hade i våras en 520dAT F11 under ca 700mil och den är tystare och har bättre sportstolar än X3 - utan att X3 för den delen är varken obekväm eller bullrig. Säger mer vilken fin komfortvagn F11 är. |
|
|
Ni som gillar att sitta en våning upp, är det främst i stadstrafik som det känns bättre eller även på landsvägen? __________ Mvh Grelle |
|
| Ett litet tillägg - hade prioriterat sportstolar till både F11 och X3 framför större stereo. Har själv Hifihögtalarna i X3 och de låter inte 6000kr bättre än standardsystemet. | |
|
Grelle: Tycker det överlag ger en mer avslappnad körning. Bättre sikt i Stockholmstrafiken är aldrig fel heller. Hos min fru så är det mer en känsla av säkerhet att sitta högre upp med barn i barnstol osv. Själv föredrar man ju att sitta på asfalten typ, men det finns absolut en tjusning i att köra SUV. |
|
|
Grelle: Främst på motorväg och landsväg tycker jag. I städer finns det ändå så mycket bussar och skåpbilar så där är det inte så ofta jag får nytta av en högre sittposition som man kanske tror. Sen är det en fördel med barnstolar, enkelt att kliva in/ut och spänna fast bilbälten på barnkuddarna med en högre bil. |
|
|
Jag trodde mer eller mindre det endast var i stadstrafik som det kändes bra, undantaget i och urstigning men det gör ju sällan på motorvägen. =) Men på motorvägen tycker jag den högre sittpositionen och därmed vältrisken skulle kännas mer påtaglig. Nu vet vi ju att risken för att välta är liten, men vi pratar ju mer om hur de upplevs än direkta fakta. Jag föredrar själv att sitta lågt, men har full förståelse för att flertalet gillar SUV-ar. De har ju helt klart sin charm. __________ Mvh Grelle |
|
| Oj, det blev 1,5 inlägg från mig. Budskapet torde ha gått fram - sorry ;-) | |
|
Har aldrig upplevt någon vältrisk med X3, den känns kusligt stabil på vägen och rolig att köra på kurviga vägar också. Däremot känns det lite ovant i början att sitta lite högt men ändå kunna pressa på i kurvorna. Om man däremot jämför med en äldre XC90 känns det mer som att köra runt på styltor... |
|
| Jag hade tagit X3:an, då för du ju x-drive på köpet. | |
|
Vältrisken är ju inte direkt överhängande, men något som är högre kan ju ge en viss känsla att att välta lättare, än något som är lågt. Det skriver du ju själv, lite ovant att kunna pressa i kurvorna trots höjden. Men som sagt, jag tror inte vältrisken är ett reellt problem. TS, Jag hoppas du provkört båda, om inte, gör det. Då kan du enkelt gå på magkänslan, du kommer ju gilla den ena mer än den andra. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag tycker personligen att komforten skiljer en hel del och sen behovet man har i lastutrymmet. Vi behöver snart plats för liggvagn och då gick X3 automatiskt bort, redan X5 är ju rätt dålig där på längden, men i F11 är det inga som helst problem med ett större chassi och liggdelen, just pga längden i lastutrymmet, däremot är ju X3 antagligen något högre i lastutrymmet, men hur ofta utnyttjar man de centimetrarna. Sen tycker jag som ovan att även stolarna är bättre i F11, sportstolar pratar vi då och det tycker jag också att du skall försöka klämma in, ta isåfall bort hifi, det går ju ändå att eftermontera senare via BMW eller eftermarknad. Har själv i min F11 nu bara standard och det fungerar okay just nu för de korta turerna fram och tillbaka som bilen går. Pratar ofta då i telefonen för att utnyttja tiden i bilen och hinner inte lyssna på musik så mycket annat än lite radio. Sen är ju F11-an oavsett motor otroligt komfortabel och tyst. Jag anser även att F10/F11 är bättre byggda än både X3/X5, inget knirr och knarr i paneler som det ofta är på de amerikabyggda BMW-s. Sen gillar ju många numera att åka/köra lite högre upp. Har ju även en X5 och när man väl vant sig så finns ju fördelarna. Speciellt som vi numera bor en mil utanför stan och det är rätt mycket djur kvällstid som är nära eller på vägen och det kan då kännas lite tryggare just i en X-modell. Men avgörande är ju just DINA bilbehov. /Anders |
|
|
Man kan ju också välja barnvagn efter bilen och inte tvärtom ;-) |
|
| Kristoffer_L: Försök sälja in det på frugan! ;-D | |
|
Acey: Även den minsta vattendroppe gör till slut hål i den hårdaste sten ;-) Min poäng var att det finns ett antal riktigt smidiga och praktiska barnvagnar på marknaden, man behöver ju inte välja det mest otympliga hangarfartyg till liggvagn. Eftersom jag själv har tvillingar och klämt in tvillingvagnar i allt ifrån E46 till V70 reagerade jag mest på den felaktiga generaliseringen att en X3 skulle vara oduglig till att frakta en liggvagn :-) |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Vagnen i sig är ju sällan problemet. Man vill ju ibland få plats med lite mer också. :) |
|
Köp en hund och en liten sadel så behövs ingen vagn. / signerat en singelman utan barn. Där har ni en utmaning att sälja in till frugan. __________ Mvh Grelle |
|
|
Acey kunde inte sagt det bättre själv, övertyga frugan om barnvagnen... /Anders |
|
|
Inga barn än men det kanske kommer :) Kommer köra mellan 3-4000 mil per år så det blir nog en femma då jag upplever komforten som högre i den. Kanske till och med en sedan. Behöver tänka praktiskt men vill inte :/ Bagageluckan på sedanen är väl helt ok ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.