AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.923

Varför har M3 E9x så skrynkligt stolsläder

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Jag har lagt märke till att de flesta, i princip alla, M3:or som jag tittat på har ganska skrynkligt och illasittande läder båda på stolar fram och i baksätet. Är detta ett typiskt problem för Bmw och i synnerhet på sportstolarna i M3? Min åsikt är att det ser hemskt ut och det får mig att tveka då det ser riktigt billigt ut.

Hur är er uppfattning? Om jag t ex jämför med min tidigare 997:a så fanns inte ens minsta tendens att lädret skulle rynkas någonstans och det såg nästan ut som nytt när vi skiljdes åt. Då var den 5 år och hade 7300 mil på mätaren. Tittar man på andra 997:or så kan jag inte se något skrynkligt läder på dem heller. Ska stolarna verkligen se ut så som de gör i M3:orna?

mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Jag tycker generellt BMW har dåliga klädslar. Både vad gäller skinnklädseln, halvmoccan samt sensatecen, dålig finish och mycket dålig hållbarhet.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
tycker mina har hållt sig väldigt bra! kanske börjar se pyttelite annvänd ut på förarstolen och min har gått 4300mil. hade gått 2500 när jag köpte den och sätena helt nya ut i den.

Fast det är ett faktum är dålig kvalitet på lädret i bmw bilarna, dom fick byta klädsel i min 1-serie och då hade den bara gått 5000mil och 1,5år gammal. Färgen släppte mitt på sitt dynan.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

I min M3:a ser stolarna fortfarande ut som nya, inga slitage och helt sträckt skinn..dock har den ju rullat extremt lite men är man pedant och lite försiktig vid in/ur så klarar sig skinnet bättre. Skinnet som sitter i dem flesta M3 e9x är ju det lite mjukare väldoftande novillo skinnet. Kan hålla med lite i kritiken gällande slitaget då sätena ibland ser riktigt tråkiga ut på bilar under 5000 mil. Men skötseln spelar stor roll och man ska inte dra alla över en kam. Porscharnas stolar håller generellt högre kvalitet om man inte valt "soft läder" och det märks då skinnet är betydligt hårdare/grövre. Bättre hållbarhet men inte lika sköna:-)

Mvh Peter
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Också noterat detta, vilket medför att man måste gå på lågmilare för att få nära nyskick invändigt. Är problemet lika stort på övriga 3 serier?
Min e92:a hade rullat 7800 fanns endast lite slitage pga bältet på förarstolen, annars var den som ny!
Enligt egen erfarenhet så upplever jag de färgade inredningarna mkt slittåligare än de svarta.
Visa användare
10
Dotzie
Bmw 335 i Coupe
Bmw 318 IS coupé Individual
Jag har svart dakotaläder i min E 92 och jag har inte märkt något av detta ännu. Det är ju alltid bra att förebygga och kanske finns någon som kan dela med sig av kunskap som kan motverka detta?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Novilloskinnet och nappaskinn i allmänhet (inte bara BMW) ÄR mer ömtåligt än tex det hårdare Dakotaskinnet som seriebilarna har. Men det är väl värt känslan. Man får tänka sig för lite istället.
Skulle säga att det beror helt och hållet på användaren och hur man tar hand om skinnet. Hoppar man in/ur i bilen vårdslöst 20ggr per dag med jeans med nitar på, struntar i att göra rent klädseln, inte behandlar skinnet korrekt utan drar på nån siliconsmörja från ullared, kanske adderar lite pommes/snus/barn/djur - ja då ser det inget vidare ut. har kollat på M3/M5or som rullat 3-4k mil, varav vissa var helt genomblanka och upprepade i skinnet. Folk har brukat dem som en V70 liksom. Men det finns entusiastexemplar.
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Men man tycker ju att skinnet på en så dyr bil ska tåla att man använder bilen en hel del ju.
Men bmw har väl alltid haft det problemet med sitt skin eller? även deras tyginredningar på typ 80 talet gick väl sönder ofta och lätt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.