|
|
|
|---|---|
| Funderar på att byta vinterdäcken på frugans Mitsubishi bilen körs i stockholm kan inte bestämma mig riktigt det är ju en framhjuldriven vad ska man satsa på? | |
|
Snökedjor...!? |
|
|
I Sthlm kanske man klarar sig med "de bästa"(iaf enligt Teknikens Världs test i höstas) friktionsdäcken såsom Continentals båda varianter dvs antingen ContiWinterContact TS 850 eller ContiVikingContact 5.. Men visst, de bästa dubbdäcken(ja, egentligen alla dubbdäck) har ju oftast bättre skärpa det första året som nya iaf.. Dubbdäck mattas av ganska fort, dvs dubben slits relativt fort och tappar skärpan och en del av sina egenskaper mot då friktionsdäck som behåller sitt "nydäcksgrepp" längre.. Noteras bör att det faktiskt finns en del dubbdäck som t.o.m. har sämre isgrepp än de bästa friktionsdäcken redan som nya... Tar två exempel på riktigt dåliga dubbdäck enligt Teknikens Världs senaste vinterdäckstest>>>AGI Sarek 2 och BF Goodrich g-Force stud ! Bör absolut undvikas om man funderar på dubbdäck iaf. Mvh Janne. |
|
| Tack för tipset, Är lite inne på Hakka5 eller Goodyear ultra grip | |
| Det blir dubbdäck. | |
|
Jag kör själv min E39 på Hakka 5(195/65-15), verkar vara ett bra däck...dock inköpta relativt sent förra vintern och i år har det inte ännu varit något riktigt vinterföre att tala om så att jag kan ge ett rättvisande "betyg". Ganska bullriga kan jag däremot tycka(vilket jag var medveten om iofs)...ja, på asfalt :) Goddyear Ultragrip ICE Arctic kom på en hedrande fjärde plats i Teknikens Världs test så det är ett bra däck vars enda svaghet visade sig vara på våta vägar.. Mvh Janne. |
|
|
Goddyear ;) Nää...men Goodyear! Mvh Janne. |
|
| Nokian Nordman 4 dubb den ska va bra den med har jag för mig.Eller? | |
| Kör dubbat men ska nog byta till odubbat då greppet är löjligt dåligt på asfalt med 540. Nästan så att glädjen med V8 försvinner då det enda som händer när man gasar är blinkande DSC-lampa. Blir ju mycket torråka här i Stockholm och så har vi ju Hornsgatan med sitt förbud. | |
| Ja odubbat är ju okey de med, Men det är frugan som ska köra den dubbad känns säkrare på nåt sätt..Jag fattar inte det med Hornsgatan ett av stockholms fulaste gata tycker jag.Observera asfalten där nästa gång du kör nästan så att man skäms för att va i centrala stockholm så fult | |
Verdi |
olaO, Testa att koppla ur DSC. Tror inte du spinner loss på riktigt utan det är det mjuka gummit i däcket som lurar DSC-systemet. Hade så på min 320d och en kollega har samma problem på sin 118d. Ska du ha odubbade vinterdäck så tror jag det blir ännu sämre med odubbade av nordisk typ. De däcken är väl ännu mjukare, och har dessutom sämre grepp på barmark än dubbdäck. Du kan ju köpa odubbade av centraleuropeisk typ som är mer som sommardäck i karaktären men de är istället värdelösa på is och snö. |
|
Nokia Nordman 4 rekommenderas icke, testades också i Teknikens Värld sist och kom 4 från slutet vilket innebar plats 15... Citerar vad de skrev om Nordman 4: "Mediokert eller svagpresterande däck.Det skiner till ibland, men det räcker inte för att rädda en i övrigt låg prestationsnivå". Enda riktiga plusfaktorn var att det rullade lätt kan man säga. Mvh Janne. |
|
| Vet inte hur ni har det därborta men i västra delen skulle jag inte kunna tänka mig annat än dubbdäck. Hade en BMW som kom med friktionsdäck, kom i rondellen vid jobbet en dag och det bar rätt fram bara. Så dubbdäck FTW! | |
| Verdi, tycker ditt tips med urkopplad DSC funkar bra, nu kan man iallafall kontrollera hjulspinnet, och spinn det blir det ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.