|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fått för mig att jag vill ha en 325 ti e46 som andrabil. Verkar vara mycket ovanlig!? Har försökt läsa mig till kunskap om den modellen men hittar inte mycket nyttigt om compakten. Jag behöver ha en mindre bil och 1-serien är på tok för dyr, speciellt med sexa i. Är bromsar och chassie samma som till vanliga 3-serien? Finns det några fallgropar med denna bil generellt? Mvh Johan | |
|
skojar du.... man ska såklart inte gråta över spilld mjölk men jag sålde denna igår... dåligt intresse men så är det med många bilar nuförtiden. Endast en som var intresserad så jag fick backa en 10a på priset. Länk Jag köpte en 130i m-sport för 2år sedan och hade parallellt med 325an men sålde 130 igen efter ett år. Visst är 130 bättre på allt utom ekonomin... Jag var väldigt fötjust i 325ti. Obs, m-pkt gör sitt men ovanligt. Leta i tyskland men där kostar dem lite mer. Nu kör jag 320d (och en 535d på väg in därav försäljningen). Broms o chassie är lika vanliga E46. Fr.o.m mars 2003 fick 325ti 6-vxl (samma som 330n) och snyggare baklampor. Jag har fått för mig att compacten klarar sig bättre från rost än vanliga E46 (dock inga fakta för detta). Hör av dig om det är ngt annat du undrar. |
|
|
Ja din har jag sett på blocket! Såg fin ut! För min del kvittar det om det är m-paket eller inte, men en faceliftad vore trevligt. Kom det sent 2002 eller var det 2003? Så som jag har tänkt så tänkte jag hitta nån lite halvsliten med kanske lite fix på billigt som man kan pilla med och fräscha upp chassiet på. Men som det är nu finns det bara en på blocket! Kanske tillochmed kan bli nån bandag eller så för att prova på. Hur är det med vanos på dessa motorer? Nåt som slits och behöver bytas för summor lika höga som bilens värde? Sportchassie, var det standard på den modellen? Finns det olika varianter? typ sportchassie 2? |
|
|
Compact är en riktigt fräck liten modell! Mycket är detsamma som i en vanlig E46 och det håller väl, motorn M54B25 är också en pålitlig kraftkälla. Vanos har egentligen aldrig haft några svagheter på standardmotorerna utan det är på M-modellerna det har kunnat ställa till med problem, på en vanlig bil kan det rassla lite om systemet om service inte skötts korrekt eller om bilen har hög mätarställning men det är ett skönhetsfel och inget som stör motorns funktion. Vevhusventilationen kan frysa på M54 vilket främst har med service att göra, gammal olja som tar upp fukt och skit som sedan sätter igen ventilationen. Helst skall du ha en bil med Cold climate-paket där denna är isolerad, vilket var standard i Sverige men kan monteras i efterhand, men vår gamla 330i som var en import hade aldrig några problem trots det. Teknikens Värld har gjort ett test av 325ti 2001, det kan du hitta och läsa som PDF på deras hemsida under gamla test. Du har även begagnatguiden för E46 här på Autopower du kan luta dig mot, det finns uppe till vänster i menyn. Personligen tycker jag Compact har ett fräckt utseende och ett smidigt format, jag har funderat på både E36 och E46-varianten. Men i slutändan så låg priset ofta högt för de roligare motorerna (323ti E36/325ti E46) vilket kanske beror på att de inte är så vanliga? Den vanliga Touring-modellen kändes lite mer vettig och praktisk i mina ögon, men leta vidare efter Compact om du fastnat för den! Lycka till! //Bjersér |
|
|
Ja när dessa bilar var nya så valde säkert många en "vanlig" 325 istället. Nästan samma pris och en vettigare bil på många sätt. Men jag vill ha en ti! När de kom tyckte jag de var skitfula men nu tycker jag att de är riktigt tuffa. Nä jag får fortsätta leta efter en billig lagom sliten. Kollar man i tyskland finns en hel del runt 3500-4000 EUR. Men åka så långt för en gammal bil känns inte aktuellt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.