AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.824

Torkararm sönderbruten

No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Någon har roat sig med att bryta arm med torkararmen en natt vilket fått den (bilens arm alltså) att kuka ur ibland, lagringen verkar ha gett sig för om man stannar torkaren mitt på i typ serviceläget är den (utgående axel) väldigt glapp, känns som 5-10 mm lagerspel, någon som har en skiss på hur detta ser ut under plasten? Är dessa delar unika för E83 eller passar det från andra modeller?
Självrisken är saftig så jag tänkte försöka lösa det själv.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Fixat, lagringen i plast hade gett upp, nu kan man köra när det regnar igen.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Vad gjorde du då? Fick du byta armen?
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Det är ett fel som kommer att drabba många bilar framöver. Då torkararmen är fjäderbelastad för att få tryck på bladet mot rutan belastar det lagringen ganska hårt. när smörjmedlet torkat eller av annan anledning försvunnit kommer det att bli metall mot plast och det brukar sluta med att metallen äter in sig i plasten. Torkararmen kommer då att resa sig lite pga fjäderns tryck och armen kommer att börja skava mot motorhuven. En dålig grundkonstruktion helt enkelt.

Detta var inget jag visste om innan jag tog isär det, jag fick historien om en huligan berättad för mig av förre ägaren då detta skedde i samband med bilköpet, lägger ingen mer vikt i det utan konstaterar bara att det var byte som gällde.

Det finns tyvärr inga begagnade mekanismer för torkare att tillgå i Sverige, det finns i Tyskland och USA via ebay bl.a. men jag tog helt enkelt en torkarmekanism från en E46 som jag köpte på skroten och kapade av lagringen och svetsade ihop den med min mekanism, lagringen är pressad på en rörände och går inte att byta på annat sätt, ska man köpa den som reservdel måste man köpa den komplett med torkarmotor från BMW, kostar säkert runt 5000 kr.
Är det någon som framöver behöver hjälp med detta är det bara att skicka ett PM.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Ett bra sätt att smörja plastdetajler som utsätt för belastning och slitage är att spruta på Lithiumfett som finns på sprayburk, Det har också hög vattentålighet.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Mmm, speciellt när man fick riva halva torpeden för att komma åt den...
je
8
jean paul
523:a -97, 528 touring, X3-2004
Ska försöka justera armarna, dom slår i huven. Men hur får jag bort metallringen som sitter innanför muttern? Jag trodde det var metallkuggar. Är det plast?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.