|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har problem med höga CO-värden 518i E28, M10 motorn, 1987, haft bra värden tidigare. Fick 5,9 (3,5 är godkänt)vid första besiktningen, servade den (oljerengörning, bytte olja, stift och filterx3), ombesiktigade och fick 4,8, den går bra. Läcker väldigt lite olja och jag får riktigt bra värden när oljestickan är uppdragen. Bilen var riktigt varmkörd vid båda tillfällen. Alla som jag varit i kontakt med antar att det är vevhusventilationen som spökar. Någon som vet eller har något vettigt förslag på vilka specifika delar som jag bör byta? mvh Johan | |
|
Om jag inte har helt fel har du k-jet tronic insprutning, Då kan man ställa Co.-halten med en 4mm jättelång insex. I värsta fall är det styrtrycksregulatorn som håller på att lämna in. Den sitter på motorblockets vänstersida. Mvh Jonas B |
|
|
Ursäkta, du har ju vanlig LMM vid luftfiltret. Där finns ju en Co-skruv med insex typ 6mm. L-jet tronic heter det. Glöm det andra. Mvh Jonas B |
|
|
Tack för svaret Jonas B, jag skall undersöka detta. Jag blir väldigt glad om det är så här enkelt. mvh Johan |
|
|
Om du vill få ner värdet bara för att få godkänt på besiktningen så kan du lösa det med k-sprit... Ha 5-10 liter bensin och 2-3 liter k-sprit i tanken när du besiktar, då får du Co-värden som en miljöbil och besiktningsmannen/kvinnan blir nöjd. |
|
| Patrick, är medveten om detta, kan absolut vara en utväg om Co-skruven hjälper, tack i alla fall. Sjukt surt att köpa nya delar annars till ungefär samma pris som en reservdelsbil utan att det ens hjälper... | |
|
Om du skall tanka etanol är det betydligt billigare att slå i några liter E85 än att köpa ett gäng med K-spritflaskor! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.