|
|
|
|---|---|
| Nu har då även jag fått problemet med snurrande nyckel i min e36:a -97 och jag tittade på ett youtube klipp som han sa det att bmw från -96 o uppåt har något sorts chip i nyckeln som kopplar förbi startsspärren. Om jag då bytar tändningslås till ett äldre hur blir det då med startspärren? är en riktigt nybörjare på detta. | |
|
chippet i fråga är en rund spole som sitter direkt bakom metallringen där du för in nyckeln, denna måste matcha med nyckeln. Jag har gjort det själv på en gammal touring, men mitt minne sviker mig. Har för mig att jag plockade ner allt och renoverade det befintliga. Dock så körde jag bra länge med skruvmejsel och nyckeln hängandes i denna spole, du kan byta hela mekanismen men fortfarande behålla själva spolen. |
|
| Standardfel på E36. Köp NYTT tändningslås och NYTT rattlås hos BMW så är du helgarderad. Vissa säger att det "räcker" med att byta tändningslåset, andra att båda måste bytas. BMW rekommenderar byte av båda delarna. Reservdelskostnad kring dryga 2000kr. | |
| Detta tackar vi för! då vet jag vad jag behöver göra! | |
| Ringde BMW o fråga idag då jag det hänt att mitt lås snurrat nån enstaka gång, tändningslås + rattlås kostar ca 1100 + 850, dvs knappa 2000, är man medlem i BMW Club Schweden har man rabatt hos BMW, hos vissa ÅF upp till 15% o då blir det bara typ 1700. Reservdelens killen mena dock på att det inte går att svara på om båda behöver bytas utan "de måste se själva", men han trodde det skulle räcka med tändningslåset, jag kommer helgardera iaf... | |
| Ringde BMW o fråga idag då jag det hänt att mitt lås snurrat nån enstaka gång, tändningslås + rattlås kostar ca 1100 + 850, dvs knappa 2000, är man medlem i BMW Club Schweden har man rabatt hos BMW, hos vissa ÅF upp till 15% o då blir det bara typ 1700. Reservdelens killen mena dock på att det inte går att svara på om båda behöver bytas utan "de måste se själva", men han trodde det skulle räcka med tändningslåset, jag kommer helgardera iaf... | |
| ja jag ska fundera ikväll om hur jag ska göra, om jag ska ha båda eller om jag bara tar tändningslåset, om nu rattlåset är sönder med, så skulle jag väl vilja säga att det inte är så farligt med tanke på var jag bor, och hur mycket stölder det är här. men tack återigen för även ett kostnadsförslag på vad det kan gå på :) | |
| Jag har bytt tidigare på en annan bil...Rattlås såg definitivt oskadat ut, cylindern likaså, likväl så snurrade skiten ibland. Läser man lite på webben så ser man att det finns flera som bara nöjt sig med att byta cylindern för att bara några månader senare råka ut för att allt "snurrar" igen...Som sagt, byter man båda är man helgarderad. Tändlåset är enkelt att byta, men lite tråkigt om man sätter i nytt tändlås o sen så "förstör det halvtrasiga rattlåset den nya cylindern".... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.